Uuteen kotiin
Suomessa on erilaisia asumisen muotoja. Jokaisen omasta elämäntilanteesta riippuu, mikä sopii itselle parhaiten. Seuraavaksi esitellään kolme asumisen muotoa Suomessa: vuokra-asuminen, omistusasunnossa asuminen ja asumisoikeusasunnossa asuminen.
Vuokralla
Kun vuokraat asunnon, sinun täytyy allekirjoittaa vuokrasopimus. Siinä kerrotaan vuokra-ajan pituus ja vuokran suuruus. Tee aina kirjallinen vuokrasopimus!
Vuokra-asuntoja tarjoavat esimerkiksi yksityiset ihmiset ja yritykset. Vuokra-asuntoja on myös erilaisilla säätiöillä, kaupungeilla ja kunnilla. Usein säätiöiden, kaupunkien ja kuntien vuokra-asunnossa vuokra on pienempi kuin asunnossa, jonka omistaa yksityinen ihminen tai yritys.
Jos vuokraaja ei maksa vuokraa tai noudata talon järjestyssääntöjä, hänet voidaan varoitusten jälkeen häätää. Tämä tarkoittaa sitä, että hän joutuu muuttamaan asunnosta pois.
Kun vuokrasopimus solmitaan, maksetaan yleensä myös vuokravakuus. Se on rahasumma, jonka vuokranantaja voi pitää, mikäli vuokralainen ei maksakaan vuokraansa. Vuokravakuus voi olla suuruudeltaan esimerkiksi yhden, kahden tai kolmen kuukauden vuokra.
Vuokran maksamiseen on mahdollista saada myös asumistukea. Tarkempia tietoja voit kysyä Kelasta.
Omistusasunto
Kerrostaloasunnon voi myös ostaa omaksi.
Asunnon ostaja tarvitsee yleensä lainaa pankilta. Jos harkitset oman asunnon ostamista, niin neuvottele ensiksi raha-asioista pankin kanssa.
Pankit voivat aina itse päättää, kenelle he antavat lainaa. He harkitsevat, pystyykö lainanottaja heidän mielestään maksamaan lainan takaisin. Lainanottajalla pitää yleensä olla esimerkiksi vakituinen työpaikka ja jo valmiiksi jonkin verran omaisuutta.
Lainan saantiin voidaan tarvita myös takaajia. Takaajat sitoutuvat maksamaan lainasumman, jos lainanottaja ei siihen pysty.
Kun asuntoa mennään katsomaan, asuntoa esittelee yleensä kiinteistönvälittäjä. Kiinteistönvälittäjä on saanut asunnon omistajalta tehtäväkseen asunnon myynnin. Kiinteistönvälittäjä saa omasta työstään palkkion.
Asunnon ostaminen ja myyminen on yleensä suurin kauppa, jonka yksityinen ihminen elämänsä aikana tekee. Kauppa vaatii aina paljon harkintaa.
Vaikka omistaisi itse asuntonsa, siellä ei saa tehdä mitä tahansa. Omistusasunnostakin voi joutua muuttamaan pois, mikäli ei esimerkiksi noudata kerrostalon järjestyssääntöjä.
Asumisoikeusasunto
Asumisoikeusasunto on tavallaan vuokra-asunnon ja omistusasunnon välimuoto. Asumisoikeusasuntoja rakentaa ja myy Suomessa moni yhtiö. Tällaisia yhtiöitä ovat esimerkiksi Suomen asumisoikeus Oy ja Asuntosäätiön asumisoikeus Oy.
Asumisoikeusasunnosta maksetaan ensin asumisoikeusmaksu. Se on yleensä 15 % asunnon hankintahinnasta.
Esimerkki:
- Jos asunnon hinta on 150 000 euroa, asumisoikeusmaksu on 22 500 euroa.
Lisäksi asukas maksaa joka kuukausi käyttövastiketta asunnosta. Käyttövastike ei saa olla suurempi kuin vuokra, jota alueella yleensä maksetaan samanlaisesta asunnosta.
Talon omistaja ei voi irtisanoa asukasta kuin poikkeustapauksissa. Tämä tarkoittaa suurempaa turvaa asumisasioissa kuin esimerkiksi vuokra-asunnossa.Lisäksi asumisoikeusasuntoon ei tarvitse yleensä ottaa kovin paljoa lainaa pankista, koska asumisoikeusmaksu on paljon pienempi kuin asunnon hinta.
Jos asukas haluaa, hän voi vaihtaa asuntoa toiseen asumisoikeusasuntoon. Hän voi myös myydä asumisoikeuden takaisin yhtiölle ja muuttaa pois. Asumisoikeusyhtiön on pakko ostaa asunto takaisin asukkaalta, jos hän haluaa luopua siitä.
Teksti tarkistettu 2.12.2013.