Toukokuussa muuttolinnut palaavat
Suurin osa muuttolinnuista palaa Suomeen toukokuussa. Ennen ihmisillä oli tapana ennustaa kesän tuloa lintujen saapumisesta.
Vanha runo tietää, että kesän tuloon on aikaa västäräkistä vähäsen, pääskysestä ei päivääkään.
Suomen kevät on lyhyt. Se alkaa huhtikuussa ja loppuu toukokuussa. Lumi sulaa ja maa virkoaa. Puihin ilmestyvät silmut, jotka pian kasvavat lehdiksi. Ensimmäisiä kukkia ovat leskenlehdet, valkovuokot ja narsissit.
Maanviljelijöille toukokuu on kiireistä kylvöaikaa. Kevätkylvö on saatava nopeasti alulle, sillä pohjoisen kesäkin on lyhyt.