Milloin kesä loppuu ja syksy alkaa? Syksyn alku voidaan määritellä monella tavalla. Säätieteilijälle syksy alkaa silloin, kun ilman keskilämpötila laskee alle 10 asteen. Tilastojen mukaan syksy alkaa Etelä-Suomessa noin 21. syyskuuta, Pohjois-Suomessa jo aikaisemmin.

Monen mielestä syksy alkaa silloin, kun puut alkavat pudottaa lehtiään. Tai silloin, kun lapsille kaivetaan syystakit ja pipot esille. Jonkun mielestä syksy alkaa vasta ensimmäisten yöpakkasten myötä.

Syksyn alkuna voidaan pitää myös syyspäiväntasausta. Yö ja päivä ovat silloin yhtä pitkät. Tämän jälkeen päivät ovat lyhyempiä kuin yöt. Syyspäiväntasaus on tänä vuonna 22. syyskuuta.

Lähde: SKK 1997, SU 19/97