12. toukokuuta vietetään Snellmanin päivää ja suomalaisuuden päivää. J.V. Snellman oli valtiomies ja filosofi, joka kirjoitti paljon suomalaisista ja suomalaisuudesta. Elettiin 1800-luvun alkua, ja Suomi oli vielä osa Venäjää. Monet suomalaiset alkoivat haaveilla itsenäisyydestä.

Snellman ajatteli, että kansan tärkein voima on sivistys, eivät aseet. Sivistymistä varten suomalaiset tarvitsivat omaa kieltä ja kulttuuria. Muuten suomalaiset olisivat milloin Venäjän, milloin Ruotsin talutusnuorassa, ajatteli Snellman.

Oman kielen kohottaminen kulttuurikieleksi oli kuitenkin suuri työ. Valtaosa suomalaisista ei osannut tuohon aikaan lukea tai kirjoittaa. Kouluakaan voinut käydä kuin alaluokat suomen kielellä. Snellmanin ajatusten myötä heräsi uusi tietoisuus suomalaisuudesta.