Tule tutustumaan uusiin selkokirjoihin Helsingin kirjamesuilla. Selkokeskuksen osastolla on esillä uusia ja suosittuja selkokirjoja. Osastollamme voi ostaa kirjoja. Uusimmista kirjoista on messutarjouksia! Selkokeskuksen osasto on 6b68.
Selkokirjan lukija ja tekijä kohtaavat. Tule kuuntelemaan Selkokeskuksen osastolle keskustelua:
to 26.10. klo 16 Aleksandra Sibileva ja selkokirjailija Ari Sainio: Dracula (Opike 2017)
la 28.10. klo 13 Iris Rasi ja selkokirjailija Pertti Rajala: Komisario Palmun erehdys (Avain 2017)
la 28.10. klo 15 Jana Riisalo ja selkokirjailija Johanna Kartio: Peiton paikka (Opike 2017)
Lavaohjelmaa perjantaina 27.10. kello 15.00
Selkokirjakummi Eppu Nuotiolta julkaistaan kirja Peiton paikka. Kirjan on mukauttanut selkokielelle JohannaKartio. Kirjailijat keskustelevat siitä, miten kirja muuttuu, kun siitä tehdään selkokirja. Lisäksi mukana on uusi selkokirjakummi Tuomas Kyrö. Hänen kirjastaan Mielensäpahoittaja tulee selkokirja kahden vuoden kuluttua eli Helsingin kirjamessuilla 2019.
Kirjamessut järjestetään 26.10. – .29.2017.
Selkokirjapalkinto Avain kustantamolle
Selkokeskus luovutti vuoden 2017 Seesam-palkinnon kustannuspäällikkö Tiina Aallolle (vasemmalla) ja kustannustoimittaja Katja Jalkaselle (oikealla) Avain-kustantamosta.
Selkokirjallisuuden Seesam-palkinnon sai tänä vuonna Avain kustantamo.Palkinnon perusteena on se, että Avain on julkaissut paljon selkokirjoja viime vuosien aikana. Uusia kirjoja on tullut esimerkiksi nuorille.
Palkinto myönnettiin Helsingin kirjamessuilla 27.10.2017. Palkinnon myönsi Selkokeskus ja selkokirjatyöryhmä.
Tuomas Kyrö on uusi selkokirjakummi
Kirjailija Tuomas Kyrö otti haasteen vastaan Helsingin kirjamessuilla 27.10.2017.
Selkokirjakummiksi valitaan kahden vuoden välein joku tunnettu suomalainen kirjailija. Kummi antaa oikeudet yhden oman kirjansa muokkaamiseen selkokielelle. Tuomas Kyrö antoi luvan selkomukautukselle romaanistaan Mielensäpahoittaja. Selkomukautuksen tekee selkokirjoittaja Ari Sainio.
Samassa tilaisuudessa julkaistiin edellisen selkokirjakummin Eppu Nuotion ensimmäinen selkokirja, Peiton paikka. Tämän kirjan oli selkokielelle muokannut selkokirjoittaja Johanna Kartio.
Vuoden selväsanainen -palkinto evankelis-luterilaiselle kirkolle
Selkokielen neuvottelukunta myönsi palkinnon evankelis-luterilaiselle kirkolle, koska se on tehnyt pitkään selkokielellä materiaalia. Hyvä esimerkki ovat kirkon selkokieliset verkkosivut, joita on laajennettu koko ajan. Kirkolla on myös ruotsin kielellä selkosivut.
Palkinto annettiin 17.9. demokratiapäivänä Kuntatalolla.
Aiemmat Vuoden selväsanainen -palkinnon saajat:
2015 Satakunnan sairaanhoitopiiri
2013 Leija-lehti ja päätoimittaja Jaana Teräväinen
2012 Oikeusministeriön vaalitiedotus
2010 Kelan tiedotus
2008 tuottaja Pertti Seppä / Yleisradion Selkouutiset
2006 kirjailija Kari Vaijärvi
2004 palkintoa ei jaettu
2002 Yleisradion lasten uutiset: Uutisjuttu
2000 Valtion taidemuseon saavutettavuushanke
1998 X-tra (ruotsinkielinen nuorten tv-ohjelma)
1996 käsikirjoittaja Elina Halttunen
Selkosanomat ilmestyy jälleen elokuussa
Selkosanomien painettu lehti on kesätauolla. Seuraava lehti ilmestyy elokuun puolivälissä. Selkosanomien verkkolehdessä ilmestyy kuitenkin mielenkiintoista luettavaa myös kesällä: www.selkosanomat.fi.
Selkosanomien toimitus toivottaa kaikille lukijoille hyvää kesää!
Millainen Suomi on?
Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Vernerin selkokieliset sivut ja Leija-lehti haastavat suomalaiset kehitysvammaiset nuoret ja aikuiset kertomaan, millainen Suomi on. Voit osallistua haastekampanjaan monella tavalla, esimerkiksi videolla tai tarinalla. Ohjeita kampanjaan osallistumisesta ja lisää tietoa on Vernerin selkosivuilla.
Uusi esite vammaisten lasten ja nuorten henkilökohtaisesta avusta
Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö Vamlas on julkaissut selkoesitteen, jossa kerrotaan henkilökohtaisesta avusta. Vaikea vamma tai sairaus voi tarkoittaa sitä, että lapsi tai nuori tarvitsee toisen ihmisen apua arjessa. Tästä esitteestä saa hyvin perustietoa aiheesta.
Selkokeskus on siirtänyt verkkokirjakaupan Selkokeskuksen sivuille. Kirjakaupan suora osoite on www.selkokeskus.fi/kirjakauppa.
Kirjakaupassa voi ostaa kirjoja samalla tavalla kuin ennen. Uutta on se, että nyt kauppaan voi tehdä tilin. Tili tarkoittaa, että voit tallentaa omat tiedot, esimerkiksi nimen ja osoitteen. Kun olet tehnyt tilin, sinun ei tarvitse kirjoittaa näitä tietoja joka kerran uudelleen, kun tilaat kirjoja. Maksat kirjat samalla tavalla kuin ennen eli laskulla, joka tulee kotiin.
Selkokeskus on tehnyt jälleen kirjaesitteen, jossa kerrotaan uusista kirjoista. Kirjaesite on näillä sivuilla Kirjat ja esitteet -kohdassa.