Kun illat elokuussa pimenevät, alkaa ravustusaika. Silloin monet ihmiset viettävät rapujuhlia. Alkujaan perinne on tullut Suomeen Ruotsista, jossa rapujuhlat ovat vielä yleisempiä kuin Suomessa.

Ravut syödään suoraan käsin pienen rapuveitsen avulla. Lisukkeena tarjotaan paahtoleipää. Ruokaryyppy ja hilpeät juomalaulut kuuluvat myös perinteiseen rapujuhlaan.

Varsinkin Ruotsissa koristautuvat rapujuhlien vieraat lystikkäisiin hattuihin. Jos rapujuhlat on mahdollista viettää ulkona, valaistaan pimenevää elokuuniltaa paperilyhdyillä.

Ennen rapuja löytyi yllin kyllin joista ja järvistä. Sittemmin niitä pyydystettiin liikaa. Sen lisäksi rapukanta pieneni sairauksien vuoksi. Niinpä ravustus on nykyään sallittua vain lyhyen aikaa loppukesästä ja alkusyksystä. Pakastettuja rapuja voi kuitenkin ostaa kaupasta ympäri vuoden, mutta varsinainen rapukausi on juuri elokuussa.