Mämmiä ja pääsiäismuna
Pääsiäisenä syödään mämmiä ja maalataan kananmunia.

Pääsiäinen on kristittyjen uskonnollinen juhla. Sen vietto kestää monta päivää.

Pääsiäinen alkaa kiirastorstaina, jota vietetään tänä vuonna 13. päivä huhtikuuta. Kiirastorstaina Jeesus söi viimeisen ateriansa opetuslastensa kanssa. Seuraavana päivänä, pitkänä perjantaina, Jeesus tuomittiin kuolemaan ja ristiinnaulittiin.

Kristinuskon mukaan Jeesus heräsi kuolleista pääsiäissunnuntaina. Siksi pääsiäissunnuntai ja sitä seuraava maanantai ovat suuria juhlapäiviä, jolloin iloitaan ja syödään perinteisiä pääsiäisherkkuja.

Suomalaiseen pääsiäiseen liittyy monia perinteitä. Pääsiäisenä on tapana tehdä pääsiäiskoristeita, esimerkiksi pupuja, tipuja tai pääsiäisnoitia. Lapset ja jotkut aikuisetkin maalaavat kananmunia pääsiäiskoristeiksi. Monet lähettävät pääsiäiskortteja ystäville ja tutuille. Lisäksi moni kasvattaa rairuohoa kevään ja uuden elämän merkiksi.

Jotkut kristityt paastoavat ennen pääsiäistä. Paastoaminen tarkoittaa, että saa syödä vain vähän. Harva paastoaa nykyään, mutta ruoka on yhä tärkeä osa suomalaista pääsiäistä.

Perinteisiä suomalaisia pääsiäisruokia ovat kananmunat ja lammas. Jälkiruokana suomalaiset tarjoavat pashaa ja mämmiä. Pasha on makea rahkaherkku, joka on alkuperältään venäläinen. Mämmi taas on makea puuro, jossa on maltaita ja ruisjauhoja. Sitä syödään yleensä kerman ja sokerin kanssa. Mämmi näyttää vähän erikoiselta, mutta sitä kannattaa maistaa.