Tässä kuussa

Syyskuussa on syksy kauneimmillaan

Syyskuu on syksyn ensimmäinen kuukausi. Alkuun sää voi olla lämmin, mutta kuun lopulla on yleensä jo melko viileää.

Kauniilla syyssäällä kannattaa lähteä metsään sieniä keräämään. Tateista ja vahveroista saa hyvää ruokaa. Sienien kanssa pitää kuitenkin olla varovainen, sillä osa sienistä on myrkyllisiä.

Syyskuussa alkaa lintujen syysmuutto etelään. Muuttolinnut jättävät pohjolan, kun hyönteiset kuolevat syyskylmiin. Esimerkiksi pääskynen lentää talveksi eteläiseen Afrikkaan.

Syyskuussa puut alkavat pudottaa lehtiään. Pudottamalla lehtensä puu valmistautuu talvea varten. Lehtivihreä, josta lehti saa vihreän värinsä, imeytyy puun sisään. Vihreän alleen peittämät muut lehden värit pääsevät nyt esille. Puut hehkuvatkin syksyllä keltaisen, oranssin ja punaisen eri sävyissä. Varsinkin Lapissa puut ovat syyskuussa kauneimmillaan. Tätä aikaa Lapissa kutsutaan ruskaksi.

Vaikka Suomen syksy on kaunis, se on monen mielestä myös haikeaa aikaa. Vanha suomalainen kansanlaulu pukee haikeuden sanoiksi:

Lehti puusta variseepi,
päivä yötä pakenee.
Lintu pieni syksyn tieltä
kaukomaille lentelee.
Minä pieni paimenpoika
lentohon en pääsekään,
tänne, tänne jäädä täytyy
syksyhyn ja ikävään.

Syksyn pimeät alkavat

Milloin kesä loppuu ja syksy alkaa? Syksyn alku voidaan määritellä monella tavalla. Säätieteilijälle syksy alkaa silloin, kun ilman keskilämpötila laskee alle 10 asteen. Tilastojen mukaan syksy alkaa Etelä-Suomessa noin 21. syyskuuta, Pohjois-Suomessa jo aikaisemmin.

Monen mielestä syksy alkaa silloin, kun puut alkavat pudottaa lehtiään. Tai silloin, kun lapsille kaivetaan syystakit ja pipot esille. Jonkun mielestä syksy alkaa vasta ensimmäisten yöpakkasten myötä.

Syksyn alkuna voidaan pitää myös syyspäiväntasausta. Yö ja päivä ovat silloin yhtä pitkät. Tämän jälkeen päivät ovat lyhyempiä kuin yöt. Syyspäiväntasaus on tänä vuonna 22. syyskuuta.

Lähde: SKK 1997, SU 19/97

Vaaka on rento ja rauhallinen

Vaaka

Vaaka on syntynyt 23. syyskuuta ja 23. lokakuuta välisenä aikana. Vaaka on rento, mutta samalla hyvin herkkä ihminen. Monet vaa’at ovat hyvin lahjakkaita jollakin alalla. Herkkyys tulee esiin esimerkiksi monissa taiteellisissa lajeissa. Vaaka tekee elämänasenteellaan vaikutuksen muihin ihmisiin. Vaakojen on helppo saada uusia ystäviä.

Vaaka tavoittelee elämässään täydellisyyttä. Hän harkitsee asioita tarkasti ja pitkään. Vaikka vaaka on harkitsevainen, hän on myös erittäin tunteellinen. Vaaka on siis toivoton romantikko eli hyvin mielikuvituksellinen ja tunteellinen.

Neitsyt on lahjakas

Neitsyt

Neitsyt on syntynyt syksyllä. Neitsyen syntymäpäivä sijoittuu 23. elokuuta ja 22. syyskuuta väliseen aikaan.

Neitsyt on usein älykäs ja tunnollinen ihminen. Ainakin on hyvin tarkka. Hän on kiinnostunut aina uusien asioiden oppimisesta. Neitsyt saattaa arvostella jopa ankarasti muita ihmisiä. Hän kuitenkin arvostelee kovin sanoin myös itseään.

Joskus neitsyt murehtii liikaa tulevia asioita. Ei neitsyt silti mikään synkkämielinen ole. Hän vain on tarkka asioiden suhteen, eikä halua päästä liian helpolla. Samalla tavalla hän kohtelee muita ihmisiä. Hekään eivät pääse neitsyen kanssa liian helpolla. Vaiva kuitenkin kannattaa, sillä neitsyt on kiehtova ja ihana ihminen. Hänestä riittää seuraa loppuelämäksi.