Tässä kuussa

Perjantai 13. päivä, epäonnen päivä

Vanhan uskomuksen mukaan perjantai on epäonnen päivä ja luku 13 on epäonnen luku. Siksi moni uskoo, että perjantai 13. päivä on epäonnen päivä, jolloin voi tapahtua jokin onnettomuus.

Joku on ehkä varovainen koko päivän, ettei vain sattuisi mitään. Ettei vain kaatuisi portaissa. Tai liukastuisi kadulla. Tai unohtaisi lompakkoa bussiin. Tai ettei vain tapahtuisi jotakin vielä kamalampaa.

Vaikka aina kannattaa olla huolellinen ja varovainen, liika varovaisuus ja pelot voivat olla ahdistavia. Ei ole hyvä miettiä koko ajan, mitä kaikkea kamalaa voi tapahtua.

Se, että perjantai 13. päivä on epäonnen päivä, on uskomus. Kaikki ihmiset eivät usko siihen. Heille perjantai 13. päivä on aivan tavallinen päivä.

Noitia ja kummituksia liikkeellä

Halloween-juhla ei ole perinteinen suomalainen juhla. Se on tullut Suomeen Englannista ja Pohjois-Amerikasta, jossa sitä vietetään pyhäinpäivää edeltävänä iltana.

Suomessa Halloween-juhlia vietetään yleensä lokakuun loppupuolella. Päiväkodeissa ja kouluissa Halloween-juhlista on tullut suosittuja. Tapana on pukeutua jotenkin pelottavasti, esimerkiksi noidaksi tai kummitukseksi. Kurpitsat kuuluvat myös Halloween-juhlaan: niistä tehdään lyhtyjä, joihin on leikattu reiät suulle ja silmille.

Pohjois-Amerikassa lapset kiertelevät Halloween-iltana noidiksi ja kummituksiksi pukeutuneina pelottelemassa ihmisiä. Pelottelu on kuitenkin leikkiä, ja samalla lapset kerjäävät ihmisiltä makeisia. Suomessa lapset kiertelevät noidiksi pukeutuneina ovelta ovelle lähinnä pääsiäisenä.

Yhdistyneiden Kansakuntien päivä

YK eli Yhdistyneet Kansakunnat perustettiin 24. lokakuuta 1945. Se on vajaan kahden sadan eri kansan liitto, joka työskentelee rauhan hyväksi maailmassa. Nykyisin YK:n päivää vietetään 24. lokakuuta. Silloin järjestetään usein rauhanmarsseja ja mielenosoituksia rauhan puolesta.

Kesäaika päättyy

Suomessa on vuodesta 1981 lähtien ollut käytössä kesäaika ja talviaika. Kesäaika alkaa maalis-huhtikuun vaihteessa ja kestää lokakuun lopulle. Kellot siirretään kesäajaksi tunnin eteenpäin.

Kesäaikaa on kokeiltu jo aiemmin, vuonna 1942. Silloin kesäaikaa ei kuitenkaan vielä otettu käyttöön. Katsottiin, että siitä ei ole mitään hyötyä.

Kesäaika päättyy tänä vuonna sunnuntaina 29.10. Silloin kelloja siirretään tunti taaksepäin.

Lähde: SKK 1997, SU 21/97

Pyhäinpäivänä muistetaan vainajia

Loka-marraskuun vaihteessa on pyhäinpäivä eli vainajien muistopäivä. Silloin on tapana viedä kynttilöitä läheisten ja rakkaiden ihmisten haudoille ja muistella poisnukkuneita.

Ennen pyhäinpäivän nimi oli pyhäinmiestenpäivä, ja sitä vietettiin aina 1. marraskuuta. Nykyään päivää vietetään 31.10. ja 6.11. välisenä lauantaina, tänä vuonna 34 päivänä marraskuuta.

Ennen vanhaan pyhäinpäivänä ennustettiin myös tulevan vuoden säätä. Esimerkiksi jos pyhäinpäivänä oli vielä lehtiä puissa, tiedettiin keväällä odottaa takatalvea.

Lähde: SKK 1997, SU 22/97

Suomalaisen kirjallisuuden päivä

Suomalaisen kirjallisuuden päivää vietetään 10. lokakuuta. Sinä päivänä vuonna 1834 syntyi kuuluisa kansalliskirjailijamme Aleksis Kivi. Aleksis Kivestä kerrotaan lisää Suuria suomalaisia -osiossa.

Kiven elinaikana suomalaista kirjallisuutta oli vasta vähän. Suomen kirjakielikin oli vasta muotoutumassa. 1800-luvulla jotkut jopa epäilivät, voiko suomen kielestä koskaan tulla niin sivistynyt kieli, että sillä voisi julkaista kaunokirjallisuutta! Onneksi suomalaiset kirjailijat näyttivät, että epäilys oli turha.

Nykyisin suomen kirjakieli on jo vakiintunut. Suomalaisella kaunokirjallisuudellakin on vankat perinteet. Yksi suomalaiskirjailija, F.E. Sillanpää, on saanut arvostetun Nobelin kirjallisuuspalkinnon.

Muita maailmallakin tunnettuja suomalaiskirjailijoita ovat esimerkiksi Mika Waltari, Tove Jansson, Arto Paasilinna ja Sofi Oksanen.

Skorpionilla on voimakas tahto

Skorppiooni

Skorpioni on syntynyt 24. lokakuuta ja 22. marraskuuta välisenä aikana. Skorpioni on äärimmäisyyksien ihminen sekä hyvässä että pahassa. Hänellä on hyvin voimakas oma tahto, eikä häntä saa helposti käännytettyä. Skorpioni yrittää pikemminkin yleensä käännyttää toiset omalle puolelleen.

Vaikka skorpionilla on taipumus määräillä muita ihmisiä, hän osaa olla myös ystävällinen. Skorpioni viihtyy paljon yksikseen. Hänestä on mukava ajatella rauhassa asioita.

Vaaka on rento ja rauhallinen

Vaaka

Vaaka on syntynyt 23. syyskuuta ja 23. lokakuuta välisenä aikana. Vaaka on rento, mutta samalla hyvin herkkä ihminen. Monet vaa’at ovat hyvin lahjakkaita jollakin alalla. Herkkyys tulee esiin esimerkiksi monissa taiteellisissa lajeissa. Vaaka tekee elämänasenteellaan vaikutuksen muihin ihmisiin. Vaakojen on helppo saada uusia ystäviä.

Vaaka tavoittelee elämässään täydellisyyttä. Hän harkitsee asioita tarkasti ja pitkään. Vaikka vaaka on harkitsevainen, hän on myös erittäin tunteellinen. Vaaka on siis toivoton romantikko eli hyvin mielikuvituksellinen ja tunteellinen.