Selkopuhetta!

Aina kannattaa haaveilla!

Maukka ja Väykkä -kirjassa on kissa, joka rakastaa haaveilua ja kuuta.  Maukka-kissan haave on ajaa polkupyörällä kuuhun. Ensin pitää vain saada pyörä ja opetella ajamaan sillä. Sitten pitää odottaa täysikuuta, jonka valo heijastaa sillan lammen pintaan. Tuota siltaa pitkin Maukka aikoo ajaa kuuhun.

Maukka on sitkeä, kun haluaa toteuttaa haaveensa. Minä tarvitsin myös sitkeyttä, kun halusin toteuttaa oman haaveeni. Halusin muokata tavallisen lastenkirjan selkokielelle. Aluksi en kuitenkaan tiennyt, miten pitää toimia. Minun piti ottaa selvää monesta asiasta. Ensiksi kysyin luvan Maukan ja Väykän kirjoittajalta, Timo Parvelalta. Sitten piti sopia kirjasta monen muunkin ihmisen kanssa. Asiat tuntuivat vaikeilta, kun tein niitä ensimmäistä kertaa. Onneksi kaikki kuitenkin järjestyi, ja sain aloittaa selkokirjan tekemisen vuoden alussa.

Kirjan muokkaaminen selkokielelle oli tosi mukavaa. Nautin paljon, kun sain pyöritellä sanoja ja lauseita mielessäni. Käytin tarinoissa tuttuja sanoja, ja lauseita muutin niin, että ne ovat helpompia ymmärtää. Lisäksi lyhensin tarinoita, ja joskus myös muutin tapahtumien järjestystä.

Syksyllä kaikki oli valmista. Oli hieno tunne saada valmis kirja käteen. Kirjasta on ollut paljon iloa lapsille, joiden on vaikea lukea tavallista kirjaa.

Tuntuu myös siltä, kuin olisin saanut kaksi uutta ystävää. Täysikuun aikaan usein mietin, mitä Maukalle ja Väykälle nyt kuuluu. Katsooko Maukka taas kuuta ja haaveilee? Maukalta myös opin, että haaveet ovat tärkeitä. Niistä saa voimaa!

Kommentit

Jaana Myllymäki

Kiitos vidoatasi t Jaana

Kommentoi