Marjat
Kesällä kannattaa syödä marjoja. Ne ovat makeita, värikkäitä ja tosi tervellisiä. Ne kasvavat Suomen metsissä, mutta myös lähellä asutusta. Kesällä voimme mennä metsään ja poimia niitä, ja sitten tehdä esimerkiksi hyviä mehuja ja kakkuja. Suomessa jokainen saa poimia marjoja metsässä, kun ei poimi niitä liian lähellä toisten ihmisten taloa tai pihaa. Tutustu Suomen marjoihin!
Mansikka
Mansikka on tosi suosittu marja Suomessa, ja siitä voi tehdä esimerkiksi hyviä kakkuja. Metsässä mansikat ovat yleensä pieniä ja makeita, ja ne kasvavat maassa matalalla. Kaupassa mansikat ovat suurempia, mutta ne ovat myös makeita.
Mansikat kuuluvat ruusukasveihin. Niitä on yli 20 eri lajia. Mansikat kasvavat lauhkeassa ilmastossa eri puolilla maapalloa.
Mansikka on todella terveellinen: siinä on C-vitamiinia enemmän kuin appelsiinissa. Kun syö kaksi desilitraa mansikoita, saa päivän C-vitamiiniannoksen. Mansikat eivät myöskään lihota. Noin kahdessa desilitrassa mansikoita on vain 43 kilokaloria.
Mustikka
Heinäkuusta lokakuuhun Suomen metsässä on tosi paljon mustikoita. Mustikat kasvavat matalissa pensaissa. Mustikka on väriltään sininen. Mustikoista voi irrota väriä, joten ota hanskat mukaan, jos et halua tahria käsiäsi.
Mustikka kasvaa kangasmetsissä ja lehdoissa ja korvissa. Mustikka kasvaa kaikkialla Suomessa. Se viihtyy kosteassa maaperässä ja sietää hyvin varjoa.
Mustikan marjoissa on runsaasti A- ja B-vitamiinia. Niistä saa myös hyvin C-vitamiinia ja kalsiumia. Mustikan marjoista valmistetaan perinteisiä suomalaisia herkkuja, muun muassa mustikkapiirakkaa sekä mustikkakeittoa. Mustikoista voi valmistaa myös hilloa.
Vadelma
Vadelma on yleinen koko Suomessa, paitsi Lapissa, missä se on harvinainen. Vadelmat ovat punaisia ja makeita. On helppo löytää vadelmia metsissä kesän lopulla. Vadelmapensas voi kasvaa kaksi metriä korkeaksi. Kun poimit vadelmia, muista, että vadelmapensaisessa on piikkejä.
Vadelmea on makea marja, varsinkin aurinkoisina kesinä. Vadelman marjat maistuvat voimakkaasti, ja siksi niitä käytetään paljon hillojen, mehujen ja liköörin valmistukseen. Kuivattuja lehtiä käytetään myös teenä. Lehdissä on myös C-vitamiinia.
Puolukka
Puolukka on hapan marja, joka kasvaa matalissa varvuissa. Puolukka on kypsä vasta syyskuussa. Puolukka viihtyy erityisesti valoisissa ja kuivissa kangasmetsissä.
Puolukka on yleisesti käytetty marja sekä Suomen tärkein luonnonmarja. Suomessa puolukkasato vaihtelee 200–500 miljoonan kilon paikkeilla.
Puolukka on monikäyttöinen marja keittiössä. Siitä tehdään mehua, hilloa, puuroa, sosetta, hyytelöä sekä paljon muuta. Puolukka sisältää monia aineita, jotka ovat hyväksi terveydelle, muun muassa C-vitamiinia. Marjat edistävät maksan, sapen sekä vatsan toimintaa. Marjat pitävät suoliston terveenä, edistävät raudan sekä kivennäisaineiden imeytymistä. Puolukassa on myös antibioottisia aineita, jotka torjuvat tulehduksia.
Lakka
Lakka on yksi arvokkaimmista luonnonmarjoista Suomessa. Lakassa on voimakas maku ja hyvin paljon C-vitamiinia. Marjan nimi vaihtelee eri puolilla Suomea, esimerkiksi Länsi-Suomessa puhutaan lakasta ja Pohjois- ja Itä-Suomessa hillasta.Lakka kypsyy heinä–elokuussa. Marja on puolipallon muotoinen. Lakka on kullankeltainen, pehmeä ja mehevä. Suomessa lakka on levinnyt laajalle alueelle, eniten sitä löytyy suoalueilta.
Marjassa on C-vitamiinia 3–4 kertaa enemmän kuin appelsiinissa. Lakka on monien hienojen jälkiruokien, leivonnaisten ja liköörien raaka-aine. Lakasta valmistetaan Suomessa lakkalikööriä. Lakan lehtiä voidaan käyttää yrttiteessä.
Teksti: Monica Vasku