Lucianpäivää vietetään 13. joulukuuta. Lucia oli alunperin italialainen pyhimys, jonka kunniaksi päivää vietetään. Suomessa tätä päivää viettävät erityisesti ruotsinkieliset.

Lucianpäivän perinteisiin kuuluu, että nuoret tytöt päiväkodeissa ja kouluissa pukeutuvat valkoiseen mekkoon. Yksi tytöistä valitaan Lucia-neidoksi. Hän saa päähänsä kynttiläkruunun. Lapset kulkevat laulaen kulkueessa, jota Lucia-neito johtaa.

Joka vuosi valitaan Helsingissä myös Suomen Lucia-neito. Hän vierailee seurueineen esimerkiksi sairaaloissa ja vanhainkodeissa. Lucia tuo valoa talven pimeyteen.