Lauantaina 9.6. vietetään suomalaisen saunan päivää. Sitä vietetään vuosittain kesäkuun toisena lauantaina. Alkukesä onkin hyvää aikaa saunoa, sillä silloin tuoreista koivuista saa parhaat saunavihdat. Suomalaisilla on noin kaksi miljoonaa saunaa. Niistä suurin osa on nykyisin sähkösaunoja. Silti edelleenkin monet suomalaiset ajattelevat, että paras sauna on puusauna tai savusauna. Kesämökille ei juuri kukaan rakenna sähkösaunaa. Nykyisin suomalaiset saunovat keskimäärin kaksi kertaa viikossa. Ennen saunassa käytiin vain lauantaina työviikon jälkeen. Suomalainen perhe saunoo yhdessä. Myös läheiset ystävät voivat saunoa yhteissaunassa eli miehet ja naiset yhdessä. Tuntemattomien kesken naiset ja miehet saunovat erikseen, esimerkiksi uimahallissa tai urheilukerhossa.

Lähde: Suomen saunaseura