Tyttö laskee mäkeä pulkalla leikkipuistossa.

Laskiaissunnuntai on tänä vuonna 15. päivä helmikuuta ja laskiaistiistai 17. päivä helmikuuta.

Laskiaistiistaina on tapana mennä laskemaan mäkeä. Ennen vanhaan laskiaistiistain kelkkamäessä ennustettiin myös tulevan kesän pellavasatoa. Jos kelkka luisti pitkälle, huudettiin:
– Pitkiä pellavia! Pitkiä pellavia!
Ihmiset nimittäin uskoivat, että pellava kasvaa pitkäksi, jos kelkka luistaa hyvin.

Nykyäänkin laskiaistiistaina mennään pulkkamäkeä laskemaan. Pulkkamäkeen kannattaa pukeutua lämpimästi, vaikka sää olisi leuto. Ja mukaan voi ottaa lämmintä mehua termospulloon, niin ei pääse kylmä yllättämään!

Kotona suomalaiset syövät laskiaisena hernekeittoa ja pannukakkua. Jälkiruokana voi olla myös laskiaispulla, jonka välissä on kermavaahtoa tai marsipaania.