Ugandalaisia tyttöjä koulussa.
Tyttöjen koulutus vähentää köyhyyttä. Kuva on Ugandasta.

8. maaliskuuta vietetään kansainvälistä naistenpäivää. Vaikka tämä merkkipäivä ei ole Suomessa yhtä tunnettu kuin äitienpäivä, sillä on hyvin pitkät perinteet.

Ensimmäistä kansainvälistä naistenpäivää vietettiin jo vuonna 1911. Tuohon aikaan naisilla oli vain harvoissa maissa oikeus äänestää vaaleissa. Siksi naistenpäivän tärkein tavoite oli saada naisille äänioikeus. Suomalaiset naiset olivat saaneet äänioikeuden vuonna 1906 – kolmantena maailmassa.

Myöhemmin naistenpäivälle on annettu muitakin tavoitteita. Nykyään korostetaan naisten ihmisoikeuksia ja tasa-arvoista kohtelua koulutuksessa ja työelämässä. Erityisesti naistenpäivänä halutaan tuoda esille naisten elämän vaikeuksia köyhissä maissa.