Selkosuomelle mukautetun Kalevalan kansi
Kalevalaa voi lukea myös selkokielisenä.

Helmikuun 28. päivää on vietetty Kalevalan päivänä jo liki sata vuotta. Kalevala, suomalaisten kansalliseepos, on kuitenkin paljon vanhempi. Elias Lönnrot keräsi Kalevalan runot yhdeksi kirjaksi yli 150 vuotta sitten.

Kalevala kertoo kahden suvun, Kalevalaisten ja Pohjalaisten, huimista seikkailuista muinaisessa Suomessa. Suvut sotivat keskenään. Taisteluissa ovat aseina miekat ja laulunlahjat, eikä suurin sankari aina ole paras miekkamies.

Kalevalassa on 50 ikivanhaa suomalaista runoa. Kun Kalevala ilmestyi, ei Suomi ollut vielä itsenäinen valtio. Runoteos herätti suomalaisissa suurta iloa ja ylpeyttä, sillä suomalainen kulttuuri oli vielä varsin nuori. Siksi Kalevalan päivä on myös suomalaisen kulttuurin päivä.

Voit tilata selkokielistä Kalevalaa kirjanvälityksestämme täältä.