Vanhan suomalaisen perinteen mukaan jouluna kuuluu syödä hyvin ja paljon. Yleisiä jouluruokia ovat riisipuuro, kinkku tai kalkkuna, erilaiset laatikkoruoat ja rosolli.

Riisipuuroa suomalaiset syövät yleensä joulun aattona päivällä. Perinteeseen kuuluu, että puuron keittäjä heittää salaa puurokattilaan mantelin ennen tarjoilua. Joku puuron syöjistä sitten löytää mantelin lautaseltaan. Manteli tuo löytäjälle onnea.

Lanttulaatikko, porkkanalaatikko ja perunalaatikko ovat perinteisiä suomalaisia jouluruokia. Länsisuomalaiset tarjoavat myös maksalaatikkoa joulupöydässä.

Rosolli on jouluinen salaatti. Se sisältää keitettyä porkkanaa ja perunaa, etikkapunajuurta, suolakurkkua ja sipulia. Usein rosolli tarjoillaan kermavaahdolla koristeltuna.

Jälkiruuaksi torttuja ja pipareita

Jälkiruokana syödään perinteisiä joululeivonnaisia eli joulutorttuja ja pipareita. Pöydässä voi olla myös kiisseliä tai rahkajälkiruokaa.

Joulupöytä katetaan juhlavasti. Pöytäliina on usein valkoinen, ja sille asetellaan parhaat astiat. Muita joulun värejä ovat lämmin punainen, kuusen vihreä ja kulta. Samoja jouluisia värejä on myös joulukuusen koristeissa.