Järjestyssäännöt
Järjestyssääntöjen tarkoitus on huolehtia yhteisestä viihtyisyydestä. Kerrostalojen Järjestyssäännöt vaihtelevat, mutta yleisiä sääntöjä ovat esimerkiksi:
- Ulko-ovien on oltava lukossa myöhään illalla ja yöllä.
- Tavaroita saa säilyttää vain niille varatuilla paikolla.
- Yhteisissä tiloissa ei saa metelöidä eikä tupakoida.
- Metelöintiä asunnossa on vältettävä erityisesti myöhään illalla ja yöllä.
- Parveke on pidettävä siistinä
- Talossa tai asunnossa huomatuista vioista on ilmoitettava isännöitsijälle
- Mattoja ja vuodevaatteita saa tomuttaa vain niille varatuilla paikoilla tiettyyn aikaan.
- Lautasantenneja saa asentaa vain niille osoitetuille paikoille.
- Lemmikkieläimet on pidettävä ulkona kiinni. Niitä ei saa viedä lasten leikkipaikoille.
Järjestyssääntöjä täytyy noudattaa.
Järjestyssääntöjen rikkomisesta voi olla seurauksena varoitus. Kun asukas on saanut useita varoituksia, hänet voidaan häätää asunnosta.
Muita häiritsevä asukas voi joutua muuttamaan pois asunnostaan, vaikka hän omistaisi asuntonsa.
Kerrostalon yhteisissä tiloissa täytyy noudattaa kerrostalon sääntöjä
Portaat ja hissit
Portaissa tai hississä ei saa oleskella tai leikkiä. Hississä on kyltti, joka kertoo, kuinka monta ihmistä hississä voi olla kerrallaan kyydissä. Suositellaan, että alle 12-vuotias ei käytä hissiä yksin.
Porraskäytävät
Porraskäytävässä ei saa säilyttää omia tavaroita. Kynnysmatto ei saa olla porraskäytävän puolella, sillä se häiritsee siivoojan työtä. Lastenvaunuja ei saa säilyttää porraskäytävässä. Lastenvaunujen paikka on tavallisesti erillisessä varastossa, jossa pidetään myös polkupyöriä. Muista huolehtia, että illalla ulko-ovi sulkeutuu perässäsi.
Pesutupa
Pesutuvassa on noudatettava pesutuvan sääntöjä. Yleensä pesutuvassa on kalenteri, josta varataan aika pyykinpesua varten. Mattojen pesu on kielletty tavallisissa pesukoneissa, sillä isot ja raskaat matot rikkovat helposti pesukoneen.
Sauna ja pesutilat
Muista noudattaa saunavuoroja. Pidä huolta, että sauna ja pesutilat ovat siistissä kunnossa jälkeesi.
Pyörävarasto
Pyörävarasto on hyvä paikka polkupyörälle. Siellä pyörä on paremmin turvassa varkailta. Lisäksi pyörä pysyy pidemmän aikaa kunnossa, kun se ei ole ulkona sateessa. Lapset eivät saa leikkiä pyörävarastossa.
Asuntokohtaiset varastokopit ja kellaritilat
Tavaroita voi säilyttää vain sellaisessa varastokopissa, joka on tarkoitettu omalle asunnolle. Varastokopissa ei saa säilyttää helposti syttyviä aineita. Paloturvallisuuden vuoksi käytävillä ei saa säilyttää tavaraa.
Kerhohuone
Noudata kerhohuoneen sääntöjä. Pidä huolta, että kerhohuone on siistissä kunnossa jälkeesi.
Leikkitilat
Muista että lemmikkieläimet eivät saa päästä lasten leikkitiloihin, esimerkiksi hiekkalaatikolle.
Muista myös, että tupakkalaki kieltää yhteisissä tiloissa tupakoimisen
Teksti tarkistettu 2.12.2013