Jalankulkija liikenteessä
Jalankulkijan on liikuttava jalkakäytävällä tai kevyen liikenteen väylällä, jos sellainen on. Kevyen liikenteen väylä on tarkoitettu jalankulkijoille, polkupyöräilijöille ja usein myös mopoille. Se on merkitty liikennemerkillä.
Jos jalkakäytävää tai kevyen liikenteen väylää ei ole, jalankulkijan on liikuttava tien reunassa. Vasen reuna on yleensä turvallisempi. Tällöin jalankulkija näkee edestä päin tulevat autot ja voi varoa niitä paremmin.
Käytä heijastinta pimeällä
Autoilijan on lähes mahdotonta nähdä jalankulkijaa pimeällä. Siksi on syytä käyttää heijastinta.
Valaisemattomalla tiellä heijastin on välttämätön. Heijastinta on kuitenkin syytä käyttää sielläkin, missä on katuvalot.
Heijastimet voivat olla vaatteisiin tai kenkiin kiinnitettyjä heijastinkankaita. Ne voivat olla irrotettavia nauhoja tai tarroja tai vapaasti riippuvia heijastimia.
Tärkeää ei ole, millaisia heijastimet ovat. Tärkeää on, että ne ovat aina mukana ja näkyvät hyvin joka suuntaan.
Jalkoihin ja käsiin riippumaan kiinnitetyt heijastimet näkyvät hyvin, koska ne heiluvat. Mitä enemmän heijastimia sinulla on, sitä paremmin autoilija huomaa sinut.
Heijastimia saa urheiluliikkeistä, tavarataloista sekä monista kioskeista, apteekeista ja huoltoasemilta.
Liikenne on yhteistyötä
Tässä muutamia käytännön ohjeita jalankulkijoille:
- Liikenne on yhteistyötä. Tarkkaile muita tiellä liikkujia ja ota heidät huomioon.
- Varmistu siitä, että autoilijat ja muut tiellä liikkujat huomaavat sinut kaikissa tilanteissa.
- Vaarallisimpia ovat yllättävät tilanteet. Älä ryntää yhtäkkiä tielle tai tee muuta yllättävää.
- Muista, että auto tarvitsee pitkän matkan jarruttamiseen. Talvella matka on vielä pitempi.
Lisätietoa saa myös Internet-osoitteesta www.liikenneturva.fi.
Teksti tarkistettu 2.12.2013.