Ilotulitusraketteja taivaalla.
Raketteja kutsutaan myös ilotulitukseksi.

Ihmisiä on aina kiinnostanut, mitä tuleva vuosi tuo tullessaan. Siksi monet uudenvuoden perinteet liittyvät tulevan ennustamiseen.

Yksi suomalainen uudenvuoden perinne on valaa tinaa. Se tapahtuu näin: Laita tinahevosenkenkä rautakauhan päälle. Kuumenna kauhaa lieden tai nuotion päällä, kunnes tina alkaa sulaa. Heitä sulanut hevosenkenkä ämpäriin, jossa on kylmää vettä tai lunta. Ämpärissä tina kovettuu erilaisiin muotoihin. Nyt voit tarkastella tinaasi vaikkapa kynttilän valossa ja ennustaa tulevaa vuotta. Monet uskovat esimerkiksi, että sirpaleet tarkoittavat rahaa.

Monet suomalaiset tekevät myös uudenvuoden lupauksia. Voi esimerkiksi luvata, että ensi vuonna ulkoilee enemmän tai lopettaa tupakoinnin. Uudenvuoden lupaus on pidettävä koko vuoden ajan.

Raketit ja ilotulitukset kuuluvat myös uudenvuoden viettoon. Usein taivaalla räiskähtelee jo alkuillasta, mutta varsinainen ilotulitus on yleensä vasta keskiyöllä. Ilotulitteiden kanssa on syytä olla varovainen ja noudattaa pakkausten ja viranomaisten ohjeita.