Helsinki, Suomen pääkaupunki, viettää syntymäpäiväänsä 12. kesäkuuta. Kaupunginjohtaja tapaa kaupunkilaisia aamukahveilla kaupungintalossa ja Kaartin soittokunta soittaa kaupunkilaisille juhlamusiikkia. Muutakin ohjelmaa on tiedossa.

Helsinki on moneen muuhun Euroopan pääkaupunkiin verrattuna nuori kaupunki. Sen perusti Ruotsi-Suomen kuningas Kustaa Vaasa vuonna 1550. Maan pääkaupunki siitä tuli kuitenkin vasta parisataa vuotta sitten, kun vanha pääkaupunki Turku paloi.

Helsinki on kokenut monenlaisia vaiheita. Aluksi kaupunki oli pieni ja vaatimaton, tuskin kaupunki ollenkaan. 1700-luvulla Helsinkiä koettelivat sodat ja rutto, johon moni kaupunkilainen kuoli. Nälkävuosiakin kärsittiin.

1800-luvulla alkoivat valoisammat ajat. Kaupunki alkoi kasvaa ja rikastua. Rakennettiin rautatietä, ja lopulta Helsingistä pääsi junalla Hämeenlinnaan ja Pietariin. 1900-luvun alussa helsinkiläisiä oli jo yli 100 000. Viime vuosisadan raskainta aikaa olivat sotavuodet, jolloin Neuvostoliitto pommitti Helsinkiä useita kertoja. Helsinki selviytyi suurpommituksista melko hyvin, sillä kaupungin ilmatorjunta oli tehokas.

Nyt Helsinki on noin 600 000 ihmisen kotikaupunki. Yhdessä suurien ympäryskapunkien Vantaan ja Espoon kanssa pääkaupunkiseuden väkiluku on yli miljoona asukasta.