Hanna
Hanna on nuori tyttö, joka haluaa opiskella ja rakastaa. Elämä ei kuitenkaan mene
niin kuin Hanna toivoo. Mitä Hannalle tapahtuu, kun perhe päättää asiat hänen puolestaan?
Minna Canthin kirja Hanna kuvaa elävästi herkän tytön kehitystä naiseksi. Hannalla on hauskoja
hetkiä ystävien kanssa, hän ihastuu ja haaveilee tulevaisuudesta. Hannalla on myös salaisuuksia ja
suuria suruja. Perheen ongelmat ja päätökset muuttavat Hannan elämän. Minna Canthin kertomus Hanna kertoo lisäksi ajasta, jolloin tytöillä ei ollut paljon vaihtoehtoja. Kirja ilmestyi 1886.
Tänä vuonna vietetään Minna Canthin juhlavuotta: Canth syntyi 175 vuotta sitten. Canthin kirjat
ovat yhä tärkeitä. Canth kirjoitti yhteiskunnan epäkohdista, tyttöjen ja naisten asemasta ja ihmisten
välisistä suhteista. Hänen kirjansa kertovat paljon Canthin ajasta mutta myös asioista, jotka eivät
muutu. Siksi selkokielinen Hanna on vaikuttava kokemus tämän ajan nuorille ja aikuisille.
Hanna
Hanna, Avain / BTJ Finland Oy 2019