Gurmee, helppo nakki

Selkokielinen keittokirja hyvän ruoan ystäville. Kirja opettaa perusasioita hyvän ruoan tekemisestä. Kirjassa on kuusi menua eli ruokalistaa. Ne on suunniteltu erilaisiin tilanteisiin. Kaikista ruoista ja raaka-aineista on hienot, selkeät kuvat, jotka helpottavat reseptien lukemista.
Gurmee tarkoittaa hyvänmakuista ruokaa. Se voi kuulostaa vaikealta, mutta gurmee ei välttämättä ole vaikeaa valmistaa. Siksi tämän kirjan nimi onkin: Gurmee, helppo nakki!
Kirja on myynnissä Selkokeskuksen kirjavälityksessä. Uusimmat kirjat esitellään Uutuudet-kohdassa.
Lue katkelma kirjasta:
Hyvästä ruuasta löytyvät perusmaut
Hyvänmakuisessa ruuassa on
neljä perusmakua.
Ne ovat makea, suolainen, hapan ja karvas.
Viime vuosina myös umami-maku
on otettu mukaan listaan.Umami-sana tulee japanin kielestä.
Umami tarkoitrtaa lihaisaa makua,
joka tuntuu suussa pehmeältä.
Hyvä esimerkki neljän perusmaun
yhdistelmästä on salaattikastike,
joka tehdään oliiviöljystä, viinietikasta,
suolasta ja hunajasta.
Makea maku tulee hunajasta,
suolainen suolasta,
happamuus tulee viinietikasta
ja karvas maku oliiviöljystä.
Umami-makua on usein itse salaatissa,
esimerkiksi tomaateissa.
Gourmee, helppo nakki, Avain / BTJ Finland 2014