Ruoka-aineilla on eri säilyvyysajat

Omenoita
Säilytä omenat jääkaapin kylmimmässä osassa.

Jääkaapissa lämpötila on erilainen eri hyllyillä. Kylmintä on tavallisesti alimpien hyllyjen takaosassa tai pakastelokeron lähellä.

Säilytä kylmimmässä osassa sellaisia ruokia, jotka pilaantuvat helposti. Seuraavassa on esimerkkejä siitä, miten eri ruokia voidaan säilyttää.

Säilytä jääkaapin kylmimmässä osassa

  • helposti pilaantuvat ruokatarvikkeet, kuten jauheliha, makkarat ja valmiit ruoat
  • vihanneksista ja juureksista esimerkiksi kaalit ja salaatit
  • hedelmistä appelsiinit, omenat ja rypäleet.

Säilytä jääkaapin ylähyllyillä tai ovessa

  • voi ja margariini
  • ketsuppi
  • mehut
  • juustot.

Säilytä jääkaapin vihanneslaatikossa tai erillisessä viileäkaapissa

  • kananmunat
  • kurkku, tomaatti ja paprika
  • ananas ja meloni.

Tomaatti ja kurkku säilyvät hyvin myös huoneenlämmössä.

Kasviöljy säilyy parhaiten suljetussa pullossa viileässä ja pimeässä. Öljy muuttuu sameaksi jääkaapissa, mutta se ei vaikuta makuun.

Säilytä huoneenlämmössä

  • banaanit
  • leipä
  • viljatuotteet, kuten jauhot, riisit ja pastat
  • kahvi ja tee
  • avaamattomat säilykkeet.

Säilytä ruokatarvikkeet pakattuina. Silloin ne eivät kuivu. Myöskään vieraat hajut tai maut eivät siirry ruokiin. Varmista, että raaka liha ja raaka kala on tiiviisti pakattu. Silloin niistä ei valu nestettä muiden ruokien päälle.

 

Sivu julkaistu 2.12.2013