Näin teet ruokaa turvallisesti

Käsienpesua altaassa
Pese käden huolellisesti ja riittävän usein, kun laitat ruokaa.

Pese aina ensin kädet, kun alat valmistaa ruokaa. Pese kädet myös sen jälkeen, kun olet käsitellyt raakaa lihaa, broileria tai kalaa. Muista käsienpesu myös, jos käyt kesken ruoanlaiton vessassa tai viemässä roskapussin.

Pese kädet näin

Videossa kerrotaan miksi, miten ja milloin on hyvä pestä kädet, kun laittaa ruokaa.

Älä valmista ruokaa sairaana

Tyttö, joka niistää.
Älä valmista ruokaa, jos sinulla on paha flunssa.

Jos vatsasi on kipeä tai sinulla on paha flunssa, pyydä muita tekemään ruokaa. Jos se ei ole mahdollista, pese kädet erityisen hyvin. Jos kädessäsi on haava, muista laittaa siihen laastari.

Käytä puhtaita työvälineitä

Leikkulauta, jossa on tomaatteja ja veitsi.
Käytä eri ruoka-aineille omaa leikkuulautaa.

Puhtaus on tärkeää, kun käsittelet ruokatarvikkeita. Varaa omat leikkuulaudat seuraaville ruoka-aineille:

  • raaka liha
  • raaka kala
  • vihannekset
  • leipä.

Muoviset leikkuulaudat ovat hyviä, sillä ne voi pestä astianpesukoneessa.

Pidä siivousliina puhtaana. Käytä eri liinaa pöydän ja lattian pyyhkimiseen. Anna siivousliinan kuivua kunnolla ennen uutta käyttöä.

Älä levitä bakteereita

Veitsien pesemistä
Pese kädet ja työvälineet aina, kun siirryt työvaiheesta toiseen.

Bakteerit ovat pieniä eliöitä, joita ei voi nähdä. Ne voivat pilata ruoan ja aiheuttaa tauteja.

Eri ruoissa on erilaisia bakteereita. Kun valmistat ruokaa, älä leikkaa lihaa ja kasviksia samalla leikkuulaudalla. Näin kasviksiin ei siirry bakteereita, jotka ovat lihassa.

Huolehdi myös, että peset kädet ja työvälineet aina, kun siirryt työvaiheesta toiseen.

Jos valmistat ruokaa kasviksista, pese ne aina huolellisesti ja poista huonot kohdat. Pese juurekset ennen ja jälkeen kuorimisen.

Kuumenna ruoka hyvin

Paistinpannu, jossa on höyryävää ruokaa.
Lämmitä ruoka höyryävän kuumaksi.

Kun lämmität ruoan höyryävän kuumaksi, haitalliset bakteerit kuolevat. Kypsennä täysin kypsäksi etenkin broilerin liha ja jauheliha.

Älä maistele raakaa jauhelihaa. Kypsennä jauhelihan maistiaispala mikroaaltouunissa tai paistinpannulla, jos haluat tarkistaa mausteiden määrän.

Tarjoa kuuma ruoka kuumana ja kylmä ruoka kylmänä

Lautanen, jossa on pastaruokaa.
Tarjoa ruoka heti kypsentämisen jälkeen.

Tarjoa ruoka heti kypsentämisen jälkeen tai pidä ruoka kuumana tarjoiluun asti. Nosta kylmät ruoat pöytään juuri ennen tarjoilua.

Heitä pois ruoat, jotka ovat olleet lämpimässä yli kaksi tuntia. Älä tarjoile niitä uudelleen.

Jäähdytä ruoka nopeasti

Jääkaapin avaaminen
Laita ruoka jääkaappiin jäähtyneenä.

Jos ruokaa jää yli, jäähdytä se nopeasti ja laita se jääkaappiin. Ruoka jäähtyy nopeammin, jos panet astian vähäksi aikaa kylmään veteen tai jaat ruoan pienempiin astioihin. Älä laita ruokaa jääkaappiin liian lämpimänä.

Käytä ruokatarvikkeet tuoreina

Leipä, jossa on hometta.
Älä syö leipää, jossa on hometta.

Useimmat ruoat säilyvät vain lyhyen ajan. Tarkista säilytysaika pakkauksesta. Pakkauksessa oleva säilytysaika tarkoittaa vain pakkauksia, joita ei ole avattu. Avattu pakkaus pitää käyttää mahdollisimman pian.

Ruokatarvikkeet kannattaa käyttää mahdollisimman tuoreena. Muista hyvä ohje: Ensin ostettu käytetään ensin.

Haista ja maista ruokaa aina ennen käyttöä. Älä syö ruokaa, joka haisee tai maistuu pahalta.

Älä syö homeisia ruokia. Jos esimerkiksi leivässä on homepilkku, leipää ei kannata syödä.

 

Sivu julkaistu 2.12.2013