Näin käsittelet ruokia mökillä tai matkalla

Kylmälaukku ja termospullo kiven päällä
Säilytä ruuat kylmälaukussa, kun olet retkellä tai matkalla mökille.

Noudata myös kotikeittiön ulkopuolella turvallisen ruoanlaiton sääntöjä. Tärkeintä on, että helposti pilaantuvia ruokia ei säilytetä liian lämpimässä.

Automatkalla tai retkellä ruoat on hyvä säilyttää kylmälaukussa tai kylmäkassissa. Jos matka kestää yli kaksi tuntia, ruoat kannattaa ostaa läheltä mökkiä.

Laita mökillä ruokatarvikkeet ensiksi kylmään. Pura vasta sen jälkeen muut matkatavarat.

Näin grillaat oikein

Grilli, jossa käännetään lihaa grillipihdeillä.
Grillaa liha kypsäksi.

Säilytä liha ennen paistamista erillään muista ruokatarvikkeista. Parhaiten liha säilyy alkuperäisessä pakkauksessaan.

Käytä grillin sytytysnestettä ohjeen mukaan. Älä käytä käpyjä grillihiilien tilalla.

Grillaa täysin kypsiksi

  • jauhelihapihvit
  • kyljykset
  • broilerin liha.

Silloin bakteerit ja muut pieneliöt tuhoutuvat. Älä kuitenkaan polta ruokaa mustaksi, sillä palaneessa ruoassa on terveydelle haitallisia aineita.

Pese kaikki astiat ja välineet, joita olet käyttänyt raakaa lihaa käsitellessäsi. Älä käsittele samoilla välineillä kypsää lihaa tai muita ruokia, ennen kuin välineet on pesty.

Mitä kannattaa muistaa, kun matkustaa ulkomaille

Nainen, joka juo pullottetua vettä.
Juo matkalla pullovettä, jos et ole varma, onko hanavesi puhdasta.

Kun olet matkalla ulkomailla, huolehdi käsien puhtaudesta. Pese kädet aina ennen ruokailua tai käytä kosteuspyyhkeitä.

Syö mahdollisuuksien mukaan vain juuri valmistettuja, hyvin kypsennettyjä ruokia.

Vältä kylmiä ruokia, kuten

  • salaatteja
  • vihanneksia, joita ei ole keitetty
  • kermaleivoksia
  • jäätelöä, jota ei ole pakattu.

Jos hanavesi ei ole puhdasta, juo vain pullotettuja juomia tai keitettyä vettä. Kuuma tee ja kahvi ovat yleensä turvallisia. Vältä juomia, joihin on lisätty hanavettä tai jäitä.

Jos sairastut matkalla vatsatautiin, juo mahdollisimman paljon. Vatsataudin aikana kannattaa juoda esimerkiksi

  • teetä
  • pullotettua kivennäisvettä
  • muita pullotettuja juomia.

Jos vatsatauti jatkuu pitkään, mene lääkäriin.

Näin vältät vatsataudin

Kuvasarjassa kerrotaan, miten voit välttää vatsataudin, kun matkustat ulkomaille.

shutterstock

Katso kuvasarja.

 

Sivu julkaistu 2.12.2013