Mikä on ruokamyrkytys?

Mies, joka lepää sohvalla.
Jos saat ruokamyrkytyksen, lepää ja juo paljon.

Voit saada ruokamyrkytyksen, jos syöt ruokaa, jota ei ole kypsennetty hyvin. Ruokamyrkytyksen voi saada myös ruoasta, jota on säilytetty liian lämpimässä. Ruokamyrkytys leviää helposti likaisten käsien kautta.

Miten voit välttää ruokamyrkytyksen

Liesi ja tiskipöytä, jossa astiota ja vihanneksia.
Pidä keittiö puhtaana ja pese työvälineet aina käytön jälkeen.

Pese kädet usein ja erityisesti

  • aina vessassa käynnin jälkeen
  • aina ennen ruoanlaittoa
  • aina ennen ruokailua
  • kun olet käsitellyt raakoja ruokatarvikkeita.

Pidä keittiö puhtaana ja pese työvälineet ja leikkuulaudat aina käytön jälkeen.

Ruokaa laittaessasi muista seuraavat asiat:

  • kuumenna ruoka huolellisesti
  • kypsennä ruoka hyvin
  • jäähdytä ruoka nopeasti
  • säilytä ruoka kylmässä.

Älä valmista muille ruokaa, jos sinulla on

  • vatsatauti
  • kurkku kipeänä tai
  • tulehtunut haava sormessasi.

Pieneliöt aiheuttavat ruokamyrkytyksiä

Seuraavassa kerrotaan muutamista pieneliöistä eli mikrobeista, jotka aiheuttavat ruokamyrkytyksiä.

Norovirus

Yleisin ruokamyrkytyksen aiheuttaja on norovirus. Virukset ovat erittäin pieniä mikrobeja, jotka voivat aiheuttaa tauteja. Virukset tarttuvat helposti ihmisestä toiseen. Norovirus voi tarttua myös likaisesta juomavedestä ja esimerkiksi salaatista tai marjoista, joita on kasteltu likaisella vedellä. Tartunnat voi estää parhaiten, kun pesee kädet ja kasvikset hyvin. Norovirus aiheuttaa yleensä pahoinvointia, oksentelua ja ripulia.

Listeria

Listeria on bakteeri, jota voi olla

  • lihassa
  • vihanneksissa
  • kalassa
  • maidossa ja maitotuotteissa, joita ei ole pastöroitu eli kuumennettu ennen pakkaamista.

Terveet ihmiset eivät yleensä sairastu bakteerista. Raskaana oleville naisille, vastasyntyneille lapsille, vanhuksille ja heikkokuntoisille bakteerin aiheuttama tauti voi kuitenkin olla vaarallinen.

Salmonella

Salmonellan voi saada esimerkiksi

  • broilerista
  • sianlihasta
  • kananmunista, jos ne on kypsennetty huonosti.

Jos salmonellasta sairastunut ihminen ei ole pessyt käsiään hyvin, hän voi levittää bakteerin ruokiin. Tartunnan voi estää, kun kypsentää ruoan huolellisesti ja pesee kädet hyvin.

Kotimaisessa lihassa ja kananmunissa ei ole salmonellaa. Jos syöt lihaa tai kananmunia ulkomailla,
varmista, että ne ovat täysin kypsiä.

Salmonella oireita voivat olla

  • pahoinvointi
  • ripuli
  • kuume
  • päänsärky.

Oireet kestävät yleensä muutaman päivän.

 

Sivu julkaistu 2.12.2013