Terveellinen ruoka
Vinkkejä painonhallintaan
Katso video
Katso kuvasarja

Painonhallinta auttaa laihtumaan
Painonhallinnalla tarkoitetaan terveellistä syömistä. Painonhallinta estää myös lihomista.
Useimpien ihmisten paino alkaa nousta, jos he eivät syö terveellisesti. Jos on ylipainoa, painonhallinta auttaa laihtumaan.
Laihdutuskuurit ja nopeat dieetit ovat huonoja keinoja, jos haluaa laihtua. Kilot tulevat äkkiä takaisin. Kuurit voivat myös lisätä ahmimista, jos on herkkä ahmimaan.
Säännöllinen ateriarytmi tärkeä

On tärkeää syödä säännöllisesti joka päivä. Jotkut laihduttavat niin, että jättävät aterioita syömättä. Se on epäterveellistä ja kilot tulevat nopeasti takaisin. Säännöllinen ateriarytmi on osa painonhallintaa, kunhan vain syö terveellisesti. Terveellistä syömistä on säännölliset ruoka-ajat ja terveelliset välipalat.
Jotkut jättävät päivällä syömättä, koska he ajattelevat, että he syövät kunnolla illalla. Tämä johtaa helposti siihen, että syö illalla liikaa. Säännöllinen ateriarytmi ehkäisee ahmimista, makeanhimoa ja napostelua.
Pieni tavoite kerrallaan

Aseta painonhallinnassa tarpeeksi pieniä tavoitteita. Ne on helpompi saavuttaa, ja voit tuntea onnistumisen iloa.
Esimerkkejä tarpeeksi pienistä tavoitteista:
- Osta kaupasta ensi kerralla pienempi juusto- tai makkarapaketti.
- Osta jääkaappiin valmiskeitto. Lämmitä se, kun sinulle tulee nälkä. Älä korvaa lämmintä ruokaa syömällä voileipää ja leikkeleitä.
- Laita kello muistuttamaan, milloin on aika syödä jotakin.
- Tee kasviksista naposteltavaa telkkarin katselun ajaksi.
Kun onnistut jossakin tavoitteessa, kiitä ja kehu itseäsi. Jos repsahdat, älä lannistu. Jatka painonhallintaa heti seuraavana aamuna.
Voit estää repsahduksia, kun sallit itsellesi pienet herkutteluhetket. Voit esimerkiksi syödä joskus makean jälkiruoan. Niin vältät kovan makeanhimon. Jos ostat keksejä tai karkkia, osta vain pieni pussi.
Hyvä olo innostaa painonhallintaan

Painonallinta hoitaa koko kehoa. Vaikka et laihtuisikaan, kehossa tapahtuu hyviä asioita. Terveellinen syöminen on hyväksi verisuonille ja sydämelle.
Painonhallinnalla laihduttamisessa on parasta, että painoa putoaa hitaasti, esimerkiksi puoli kiloa kuukaudessa.
Hidas painonpudotus säästää lihaksia. Kilot eivät myöskään tule takaisin yhtä helposti kuin nopeasti pudotetut kilot.
Liikunta antaa hyvää oloa myös. Kävele vaikka rappuset yös tai alas. Kävele kauppaan. Lisää pientä liikettä, sillä pienikin liike on parempi kuin sohvalla makaaminen.
Huomaat nopeasti, että olosi on kevyempi ja voit paremmin.