Katso video

Katso kuvasarja

Katso kuvasarja Säännölliset ruoka-ajat.
Katso kuvasarja Säännölliset ruoka-ajat.

Syötkö riittävän usein?

Muistatko syödä riittävän monta kertaa päivässä? Voit verrata omaa ruokarytmiäsi alla olevaan esimerkkiin. Syötkö yhtä usein vai unohdatko joskus syödä? Jos sinun on vaikea muistaa, milloin pitää syödä, voit laittaa vaikka kännykän soimaan. Silloin muistat, että nyt on aika syödä.

Esimerkki Liisan ateriarytmistä eli ruoka-ajoista

Kello 7
Liisa herää ja syö aamupalan. Aamupalaksi on kahvia ja kaksi palaa ruisleipää. Liisa laittaa kummankin leivän päälle yhden siivun juustoa.

Kello 10
Joskus Liisalle tulee kova nälkä aamupalan ja lounaan välillä. Silloin hän syö hedelmän tai välipalakeksin, jolla on Sydänmerkki.

Kello 12

Liisa syö lounaaksi aterian, jonka hän kokoaan lautasmallin mukaan.

Kello 14
Liisa syö kahvin kanssa leivän. Hän laittaa leivän päälle yhden siivun juustoa tai makkaraa. Lisäksi leivälle voi laittaa myös kasviksia, vaikka kurkkua tai tomaattia. Kasviksia voi laittaa leivän päälle niin paljon kuin haluaa.

Kello 17
Päivälliseksi Liisa syö keittoa lautasmallin mukaan.

Kello 21
Liisa syö iltapalaksi luonnonjugurttia ja marjoja.

Ruoka-ajat säännölliseksi vähitellen

Kuva: Shutterstock
Syö säännöllisesti joka päivä, niin jaksat paremmin.

Ateriartymi ei muutu säännölliseksi itsestään. Aloita vaikka siitä, että asetat itsellesi kaksi ruoka-aikaa, joita noudatat joka päivä. Kun se onnistuu, voit lisätä päivääsi kolmannen ruoka-ajan.

Aamiainen olisi hyvä syödä joka päivä, koska se auttaa pysymään oikeassa rytmissä loppupäivän ajan. Joskus tulee päiviä, jolloin ei voi noudataa tavallisia ruoka-aikoja. Silloin voit ottaa mukaan eväät, ja syödä ne sopivassa kohdassa.

Jos töissä on vaikea noudattaa itselle sopivaa ateriarytmiä, noudata sitä kuitenkin kotona.