Ruokalautasmalli

Katso video

Katso kuvasarja

Katso kuvasarja Täytä ruokalautanen näin.
Katso kuvasarja Täytä ruokalautanen näin.

Erilaisia aterioita

Terveellistä ruokaa on monenlaista. Seuraavaksi on esimerkkejä erilaisista lautasmallin mukaisesti kootuista aterioista.

Keittoateria

Erilaiset keitot ovat maittavia. Syö keiton kanssa ruisleipää tai täysjyväleipää, jonka päällä on pehmeää kasvismargariinia ja kasviksia. Ota ruokajuomaksi maitoa, piimää tai vettä ja jälkiruuaksi vaikka marjarahkaa.

Kietto ja vihanneksilla päällystetty leipä on hyvää ja terveellistä. Ruokajuomaksi vettä. Jälkiruuaksi marjarahkaa.
Keittoateria

Laatikkoruoka-ateria

Jos syöt laatikkoruokaa, voit täyttää laatikolla puolet lautasesta. Laita toiselle puolelle erilaisia kasviksia. Myös kaupan valmisruoka voi olla hyvä vaihtoehto. Lisäksi voit syödä palan ruisleipää, jonka päällä on pehmeää kasvismargariinia ja tomaattia. Ota ruokajuomaksi maitoa, piimää tai vettä ja jälkiruoaksi vaikka banaani.

Laatikkoruoka ja kasvikset
Laatikkoruoka-ateria

Hampurilaisateria

Myös hampurilaisateria voi olla terveellinen. Käytä täysjyväsämpylää ja laita lihan lisäksi täytteeksi kasviksia. Ota lisäksi salaattia ja juomaksi maitoa, piimää tai vettä. Jälkiruoaksi voit syödä vaikka appelsiinin.

Terveellinen hampurilaisateria on sellainen, jossa on mukana paljon kasviksia. Sämpylä on kokoviljasämpylä.
Hampurilaisateria

Salaattiateria

Salaatista saat täyttävän aterian, kun syöt kasvisten kanssa myös jotain lihaa, kalaa tai papuja. Voit tehdä vaikka kanasalaatin, jolla täytät koko lautasen. Syö salaatin kanssa täysjyväleipää, ja juo maitoa, piimää tai vettä.

Iso salaatti, jossa on mukana kanaa on täyttävä ja terveellinen. Syö pala leipää ja juo lasillinen maitoa.
Salaattiateria

Pasta-ateria

Erilaiset pastaruuat ovat maittavia. Täytä pastalla koko lautanen ja koristele annos vaikka basilikan lehdellä. Syö lisäksi vihersalaattia, ja juo maitoa, piimää tai vettä. Jälkiruoaksi voit syödä marjoja.

Pasta-aterialla syödään myös kasviksia.
Pasta-ateria