Terveellinen ruoka
Ruokalautasmalli
Katso video
Katso kuvasarja

Erilaisia aterioita
Terveellistä ruokaa on monenlaista. Seuraavaksi on esimerkkejä erilaisista lautasmallin mukaisesti kootuista aterioista.
Keittoateria
Erilaiset keitot ovat maittavia. Syö keiton kanssa ruisleipää tai täysjyväleipää, jonka päällä on pehmeää kasvismargariinia ja kasviksia. Ota ruokajuomaksi maitoa, piimää tai vettä ja jälkiruuaksi vaikka marjarahkaa.

Laatikkoruoka-ateria
Jos syöt laatikkoruokaa, voit täyttää laatikolla puolet lautasesta. Laita toiselle puolelle erilaisia kasviksia. Myös kaupan valmisruoka voi olla hyvä vaihtoehto. Lisäksi voit syödä palan ruisleipää, jonka päällä on pehmeää kasvismargariinia ja tomaattia. Ota ruokajuomaksi maitoa, piimää tai vettä ja jälkiruoaksi vaikka banaani.

Hampurilaisateria
Myös hampurilaisateria voi olla terveellinen. Käytä täysjyväsämpylää ja laita lihan lisäksi täytteeksi kasviksia. Ota lisäksi salaattia ja juomaksi maitoa, piimää tai vettä. Jälkiruoaksi voit syödä vaikka appelsiinin.

Salaattiateria
Salaatista saat täyttävän aterian, kun syöt kasvisten kanssa myös jotain lihaa, kalaa tai papuja. Voit tehdä vaikka kanasalaatin, jolla täytät koko lautasen. Syö salaatin kanssa täysjyväleipää, ja juo maitoa, piimää tai vettä.

Pasta-ateria
Erilaiset pastaruuat ovat maittavia. Täytä pastalla koko lautanen ja koristele annos vaikka basilikan lehdellä. Syö lisäksi vihersalaattia, ja juo maitoa, piimää tai vettä. Jälkiruoaksi voit syödä marjoja.
