Turvallisuus

Käteinen raha on helppoa käyttää, mutta se ei ole kovin turvallista. Älä siis kanna suuria summia käteistä rahaa mukanasi. Älä säilytä runsaasti käteistä myöskään kotona.

Debit- ja credit-kortit

Pankkikortti (debit) tai luottokortti (credit) on Suomessa hyväksytty ja turvallinen maksuväline. Käytä korttia varsinkin silloin, kun ostat jotain kalliimpaa tavaraa. Et tarvitse käteistä edes ruokaostoksiin, jos maksat kortilla tai asiakastililtä.

Pidä kortin tunnusluku eri paikassa kuin kortti sekä kotona että ulkona. Opettele se mieluimmin ulkoa. Kun asioit pankkiautomaatilla, katso ettei kukaan ole liian lähellä.

Jos joudut ryöstetyksi, on parempi luopua rahasta kuin terveydestään.

Jos kortti katoaa

Pankki- tai luottokortti kannattaa sulkea heti, jos se on kadonnut tai joutunut vieraisiin käsiin.

Kortin mukana saat ohjeet, miten pitää menetellä, jos kortti katoaa tai varastetaan. Tee ohjeet selväksi itsellesi, jotta muistat ja osaat ne tarvittaessa.

Pankeilla on ilmoitusta varten yhteinen puhelinnumero 020333, johon voi soittaa kaikkialta Suomesta. Muille korteille on omat ilmoitusnumerot.

Tallelokero

Kun olet matkalla etenkin ulkomailla, ota hotellistasi tallelokero rahoille ja arvotavaroille. Jos säilytät rahat huoneessasi, älä pane kaikkia samaan paikkaan. Pidä ulkona liikkuessa passi ja rahat niin, ettei taskuvaras pääse iskemään.

Vakuutus

Hyvään taloudenhoitoon kuuluu se, että on vakuutus vahinkojen varalta. Vakuutusten hinnat ja ehdot vaihtelevat eri yhtiöissä. Tee luettelo siitä, mitä vakuutuksia tarvitset ja pyydä tarjouksia.

Turvajärjestelyt, kuten erikoislukot ja hälyttimet alentavat vakuutusmaksuja.

Matkoilla on tarpeen matkavakuutus, varsinkin jos sairastut. Vakuutusyhtiöstä saat opaslehtisen, josta näet, miten pitää menetellä. Ota se matkalle mukaan, samoin matkavakuutuskirja tai -kortti.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.