Tavaroiden ostaminen

Tavaraa on tarjolla paljon, sen laatu vaihtelee ja hinta myös. Tutkittua tietoa tavaroiden käyttökelpoisuudesta ja kestävyydestä on jonkin verran saatavilla. Voit etsiä sitä lehdistä tai kysyä sitä kirjastosta tai kunnan kuluttajaneuvojalta.

Kun ostat jotain isompaa, esimerkiksi kotitalouskoneen, kannattaa vertailla hintoja. Vanha kunnon tinkiminen sopii myös nykyajan kaupankäyntiin. Maksutapakin vaikuttaa hintaan: luotolla ostaminen on aina kalliimpaa.

Ovellesi voi tulla puhelias myyjä, joka tarjoaa ainutlaatuista pölynimuria tai muuta tarpeellista tavaraa. Hän korostaa usein sitä, että tavaraa ei saa kaupasta. Ystävälliselle ihmiselle on vaikea sanoa ”Ei”. Sinulla ei kuitenkaan ole mitään velvollisuutta ostaa tuotetta.

Jos olet ostanut tavaran ovelta, kyseessä on kotimyynti . Sinulla on oikeus peruuttaa kauppa 14 päivän kuluessa ja saada rahat takaisin. Näin on silloinkin, kun tavara ei ole viallinen. Pelkkä katuminen riittää.

Puhelinmyynnissä sinulla on oikeus tutustua tavaraan enintään 14 päivän ajan. Voit peruuttaa kaupan ja palauttaa tilaamasi tuotteen. Sama koskee postimyyntiä tai tavaroita, joita olet ostanut internetistä. Tavara palautetaan myyjän kustannuksella.

Jos haluat, voit kieltää kaiken puhelinmyynnin ja osoitteellisen suoramarkkinoinnin. Postissa on saatavana kortteja, joilla ilmoitat asiasta rekisteriin. Tosin mainonnan loppumista joutuu odottamaan jopa kuukausia.

Sen sijaan Ei mainoksia -tarra postiluukussa auttaa heti, mutta koskee vain osoitteetonta jakelua.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.