Taloustietoa ikääntyville
Talouden suunnittelua
Raha rauhoittaa, sanotaan. Vielä enemmän rauhoittaa se, että hoitaa omat raha-asiat hyvin. Kun paperit ovat järjestyksessä, ei tarvitse etsiskellä kuitteja.
Puolisoiden on hyvä sopia yhdessä, mihin rahaa käytetään ja miten perheen taloutta hoidetaan. On tärkeää, että molemmat ovat selvillä raha-asioista. Jos esimerkiksi toinen sairastuu, terveenä oleva pystyy hoitamaan asiat.
Yksin elävälle on yhtä tärkeää pitää raha-asiat järjestyksessä. Toivottavasti jokaisella on myös sukulainen tai tuttava, jolta voi pyytää neuvoa ja apua. Neuvoa voi kysyä myös oman kunnan talous- ja velkaneuvojalta.
Yllättävätkin menot pystyy hoitamaan paremmin, jos talous on järjestyksessä. Siksi kannattaa selvittää itselleen, mistä ja miten paljon rahaa tulee ja mitä säännöllisiä menoja on.
Tarkista myös, saatko sosiaalietuudet, joihin sinulla on oikeus. Siinä voi auttaa oman kunnan sosiaaliasiamies tai muu neuvoja.
Teksti tarkistettu 2.12.2013.