Pankkitili ja pankin palvelut

Jokainen tarvitsee pankkitilin. Tilille saat palkat, eläkkeet ja muut tulevat rahat. Kaikki laskut ja maksut täytyy yleensä maksaa pankin kautta. Silloin kannattaa selvittää, mikä on edullisin tapa hoitaa maksut.

Pankkitilien nimet ovat erilaisia eri pankeissa. Yhteistä on se, että enää ei ole säästökirjaa, kuten ennen. Talletukset ja nostot ovat nyt pankin tietokoneen muistissa. Pankkitilejä on myös erilaisia sen mukaan, millainen korko niissä on rahoille. Käyttötilillä korko on usein pienempi. Säästötilit on tarkoitettu pidempiaikaisille talletuksille, ja korko on tällöin hieman suurempi.

Tiliote

Pankki lähettää sinulle tiliotteen, yleensä kerran kuukaudessa. Siitä näet, miten paljon rahaa tilisi kautta on tullut ja mennyt ja kuinka paljon tilillä on rahaa. Siitä siis näkyvät samat asiat kuin entisestä pankkikirjasta.

Tiliotteet kannattaa säästää. Tiliotteesta on helppo tarkistaa vaikka vuosien päästä, mitä on maksettu ja milloin. Voit tarvita tietoa esimerkiksi tavaran takuukorjauksen takia.

Pankin palvelut

Pankin palveluja ovat esimerkiksi pankkikortti ja maksupalvelu. Keskustele pankissasi, mikä on sinulle sopiva palvelupaketti ja mitä se maksaa. Mieti, mitä palveluja tarvitset. Tarpeettomista ei kannata maksaa.

Kalleinta on käydä pankissa maksamassa laskuja tiskillä. Se on myös hankalaa, koska usein joutuu jonottamaan. Suurimman osan asioistaan voi hoitaa helpommin ja halvemmalla.

Suuren osan palveluista hoitaa nykyään asiakas itse. Palvelupaikkoja ovat pankkiautomaatit, maksupäätteet ja verkkopankit Internetissä. Pankin palvelu ei ole ilmaista. Palvelusta perittävät maksut vaihtelevat pankista ja osaksi palvelun tasosta riippuen. Kun avaat pankkitilin, voit valita samalla palvelut.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.