Omaisuuden hoito

Elämän mittaan olet ehkä hankkinut omaisuutta, esimerkiksi asunnon, kesämökin, sijoituksia tai talletuksia. Sekä itsellesi että perillisille on hyödyksi, kun tiedot omaisuudesta ovat koossa ja järjestyksessä.

Luettelo voi olla tehty vaikka kynällä ruutupaperille, kunhan siinä on oleellinen tieto: mitä omistuksia sinulla on ja missä ne sijaitsevat. Luettelon voit säilyttää kotona, ellet muuten tarvitse tallelokeroa.

Sijoittaminen

Jos on ylimääräistä rahaa, sitä voi sijoittaa tuottavammin. Tavalliselta käyttötililtähän ei korkoa yleensä kerry. Pankit tarjoavat erilaisia sijoitusmahdollisuuksia.

Korkeakorkoiset talletukset ja rahastosijoitukset

Turvallisia, mutta melko vähän tuottavia ovat korkeakorkoiset talletukset ja määräaikaistilit. Myös rahastosijoitukset ovat turvallisia, mutta niihin vaikuttavat pörssikurssit.

Sijoitus voi siis myös menettää arvoaan, mutta yleensä saa omansa pois, kun malttaa odottaa kurssien nousua.

Vakuutusyhtiötkin myyvät määräaikaisia sijoituksia.

Kannattaa olla tarkkana, kun tarjotaan edullisia sijoituksia. Nimet voivat olla harhaanjohtavia ja ehdot joskus kohtuuttomia. Tutustu sijoituksen ehtoihin ja riskeihin. Kysy, jos et ymmärrä jotain ja pyydä neuvoa joltain tutulta ihmiseltä.

Osakkeet

Osakkeisiin voi sijoittaa, jos on rahaa ja seikkailumieltä. Hyvien tuottojen saaminen vaatii asiantuntemusta ja kurssien seuraamista. Osakkeiden arvo voi myös alentua, ja niin sijoittaja menettää rahaa.

Korko- ja muista pääomatuloista maksat lähdeveron. Useissa tapauksissa pankki perii veron automaattisesti.

Pääomatulot ja omaisuus vaikuttavat maksuihin esimerkiksi palveluasunnossa.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.