Maksukortit ja laskujen maksaminen

Pankeilla on asiakkailleen tarjolla erilaisia kortteja. Automaattikortilla saat käteistä rahaa pankkiautomaatista. Voit myös katsoa, paljonko rahaa tililläsi on tai maksaa laskuja laskuautomaatilla. Automaattikortilla et voi maksaa ostoksia kaupassa.

Monipuolisempi on pankkikortti, jolla voit ottaa rahaa automaatista, maksaa kaupassa ja muualla sekä maksaa laskuja automaatilla. Pankkikortti ei ole luottokortti, se toimii kuin käteinen raha.

On myös yhdistettyjä pankki- ja luottokortteja. Niillä voi sovituissa rajoissa ostaa myös velaksi. Jos matkustelet paljon ulkomailla, jokin kansainvälinen luottokortti on melko turvallinen matkakassa.

Helpointa on, jos samalla kortilla saat kaikki tarvitsemasi palvelut. Voit pitää mukana vain sen ja muistaa vain yhden tunnusluvun. Se on henkilökohtainen salasanasi, jota ilman korttia ei voi käyttää pankki- tai maksuautomaatilla.

Tunnusluvun tarkoitus on varmistaa, ettei kukaan käytä luvatta tiliäsi.

Laskujen maksaminen

Verkkopankki

Jos sinulla on tietokone ja internet-yhteys, voit käyttää asioiden hoitamiseen verkkopankkia. Sieltä voit katsoa tilitapahtumia ja tilisi saldon sekä maksaa laskuja. Jos olet sopinut, että sinulle tulee e-laskuja, ne näkyvät vain verkkopankissa. Voit maksaa e-laskut erikseen joka kuukausi. Voit myös sopia, että osa e-laskuista menee maksuun tililtäsi joka kuukausi automaattisesti.

Pankkiin voi ottaa yhteyden myös muualla kuin kotona, esimerkiksi kirjaston tietokoneella. Silloin on erityisesti tarpeen muistaa turvaohjeet, ettei yhteys jää auki. Verkkopankissa voit asioida mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.

Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, kysy asiaa pankistasi. Saat sieltä opastusta alkuun sekä tarvittavat käyttäjätunnukset.

Maksupalvelu

Pankin kanssa on mahdollisuus sopia myös maksupalvelusta. Saat laskuja varten kirjekuoria, joissa viet tai lähetät laskut pankkiin. Pankki suorittaa maksut tililtäsi. Muista lisätä tilinumerosi ja allekirjoittaa laskut ennen kuin laitat ne kuoreen.

Maksuautomaatti

Yksittäisiä laskuja voit maksaa maksuautomaatilla. Se on eri asia kuin käteisen rahan nostamiseen tarkoitettu laite. Maksuautomaatti on usein sisällä pankin konttorissa tai eteisessä. Kun asioit, tarvitset automaatti- tai pankkikortin.

Automaatti opastaa asiakasta näyttöruudun teksteillä ja kuvilla. Kysy pankissasi asiakasneuvojaa, joka voisi alussa neuvoa käytössä.

Jos laskussa on viivakoodi, maksuautomaatti osaa lukea siitä laskun viitenumeron ja tilinumeron. Ellei viivakoodia ole, joudut itse kirjoittamaan pitkät numerosarjat koneelle.

Suoraveloitus

Olet ehkä maksanut laskujasi suoraveloituksella aikaisemmin. Vanha suoraveloitus loppuu vuoden 2014 tammikuun loppuun mennessä kaikissa maissa, jotka käyttävät euroa.

Pankit tarjoavat suoraveloituksen tilalle esimerkiksi palvelua, jonka nimi on e-lasku. E-lasku on vähän erilainen kuin suoraveloitus, mutta myös e-laskut saa maksettua automaattisesti joka kuukausi.

Jos olet käyttänyt verkkopankkia aktiivisesti,  suoraveloitus vaihtuu luultavasti e-laskuksi. E-lasku veloitetaan automaattisesti tililtäsi. Jos et ole käyttänyt verkkopankkia, suoraveloitus vaihtuu  suoramaksuksi. Tällöin laskuttaja lähettää laskun pankkiin ja pankki maksaa sen automaattisesti eräpäivänä.

Kannattaa kysyä pankista apua. Keskustele pankissa siitä, mikä on sinulle paras tapa maksaa laskuja, kun suoraveloitus loppuu.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.