Lahjoitukset, ennakkoperintö ja testamentti

Lahjoitukset ja ennakkoperintö

Jos haluat luovuttaa omaisuutta lapsillesi tai muille elinaikanasi, voit antaa lahjan tai ennakkoperintöä. Saaja maksaa niistä veroa, jos summa on suuri.

Samalle henkilölle voi antaa lahjan verottomana joka kolmas vuosi. Kertasumma on silloin enintään 3 999 euroa.

Voit antaa perintönä esimerkiksi asuntosi tai kesämökkisi ja säilyttää itselläsi sen hallintaoikeuden. Voit asua asunnossa edelleen, mutta saajan perintövero on pienempi.

Testamentti

Testamentin tekeminen on viisasta ja helpottaa aikanaan perinnönjakoa, varsinkin jos ei ole rintaperillisiä. Niitä ovat omat ja ottolapset, jotka ilman testamenttia perivät kaiken.

Rintaperillisillä on oikeus saada niin sanottu lakiosa eli puolet perinnöstä. Sitä ei voi estää testamentillakaan ilman erittäin painavaa syytä. Lapsen puolisolta voi kieltää oikeuden perintöön.

Testamentin voi teettää lakimiehellä tai kirjoittaa itse

Testamentin voit teettää maksusta lakimiehellä tai pankissa. Voit kirjoittaa sen itsekin vaikka käsin, mutta siihen pitää aina olla kaksi todistajaa. Todistajien ei tarvitse tietää, mitä ja kenelle menee perinnöksi. Heidän pitää tietää, että kyseessä on testamentti ja olla yhtä aikaa läsnä.

Säilytä testamenttisi tallelokerossa tai muussa varmassa paikassa, mistä se tarvittaessa löytyy.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.