Asiakkaalla on oikeus hyvään sosiaalihuoltoon, kohteluun ja palvelusuunnitelmaan

Asiakkaalla on oikeus saada hyvää sosiaalihuoltoa. Jokaisen asiakkaan ihmisarvoa, vakaumusta ja oikeutta päättää omista asioistaan tulee kunnioittaa.

Sosiaalihuollossa otetaan huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide. Laki velvoittaa ottamaan huomioon myös asiakkaan kulttuuritaustan ja äidinkielen. Tämä merkitsee sitä, että esimerkiksi romanien, saamelaisten ja maahanmuuttajien palveluissa on otettava huomioon heidän kulttuurinsa ja äidinkielensä.

Asiakkaalle on puhuttava ymmärrettävästi

Asiakkaalle on kerrottava hänen oikeutensa ja velvollisuutensa ymmärrettävästi. Hänelle on myös selitettävä erilaiset tukien ja palvelujen vaihtoehdot ja niiden vaikutukset.

Erityistä huomiota on kiinnitettävä paljon hoivaa ja huolenpitoa tarvitsevien ihmisten, vanhusten, kehitysvammaisten ja alaikäisten asemaan ja oikeuksiin.

Palvelu- ja hoitosuunnitelmat

Asiakas ja työntekijä laativat yhdessä suunnitelman, jossa sovitaan, miten palvelut, hoito tai kuntoutus toteutetaan. Tarkoitus on, että asiakas ja työntekijä noudattavat sitä, mitä suunnitelmassa on sovittu.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.