Rahankäyttö
Vakuutukset turvaksi

Vakuutukset on tarkoitettu korvaamaan onnettomuuden tai vahingon seurauksia.
Pakolliset vakuutukset
Liikennevakuutus on pakollinen, jos sinulla on ajoneuvo eli auto, moottoripyörä tai mopo. Vakuutus korvaa esimerkiksi kolarissa henkilövahingot sekä vastapuolen ajoneuvon vahingot.
Oman ajoneuvon vahinkoja pakollinen liikennevakuutus ei korvaa. Niitä varten voit ottaa vapaaehtoisen vakuutuksen.
Vapaaehtoiset vakuutukset
Henki- ja tapaturmavakuutukset korvaavat henkilövahinkoja. Henkilövahingot tarkoittavat esimerkiksi loukkaantumista tai kuolemaa onnettomuudessa. Kotivakuutuksella saat turvaa henkilökohtaiselle omaisuudellesi. Matkavakuutuksia saa sekä ihmisille että tavaroille.
Erillisiä vakuutuksia vaikkapa silmälaseille tai kodinkoneille ei yleensä kannata ottaa. Kuluttajansuoja turvaa tuotteen tai tavaran korjauksen ja vaihtamisen, jos siinä on vikaa.
Tutki vakuutusehdot
Lue tarkkaan vakuutusehdot ja sopimuksen sisältö, kun otat vakuutuksen. Ehdoissa kerrotaan, mitä vakuutus korvaa ja mitä se ei korvaa. Tarkista myös omavastuun määrä, eli paljonko joudut maksamaan itse, jos onnettomuus tai vahinko tapahtuu.
Vakuutusten hinnat vaihtelevat. Mieti, mitä vakuutuksia tarvitset, ja pyydä useampi tarjous eri vakuutusyhtiöistä. Vertaile niiden ehtoja ja maksuja. Usein säästät vähän rahaa, jos otat kaikki vakuutukset samasta yhtiöstä.
Sivu julkaistu 27.1.2014