Tarjouksia ja mainoksia

Nainen, joka pitää kädessään luottokorttia ja kirjoittaa tietokoneelle.
Verkkokaupasta ostaminen on yleensä turvallista, mutta ole kuitenkin tarkka, kenelle annat tietojasi.

Tarjouksia ja mainoksia tulee monelta taholta, esimerkiksi postin, puhelimen ja sähköpostin kautta. Tätä kutsutaan suoramarkkinoinniksi. Mainos tai tarjous kannattaa lukea huolella. Jos kallista tavaraa tarjotaan oikein halvalla, kyse voi olla huijauksesta.

Postimyynti

Kun ostat jotakin postimyynnin kautta, tavara lähetetään sinulle postitse. Yleensä maksat tavaran  jälkikäteen.

Jos et ole tyytyväinen ostokseen, voit palauttaa sen 14 päivän aikana ilman veloitusta. Kun palautat tavaran, sen pitää olla käyttämätön. Laskua ei tällöin tarvitse maksaa. Jos olet jo maksanut laskun, mutta päätät palauttaa tavaran, voit saada rahasi takaisin.

Verkkokauppa

Internetissä myydään paljon tavaraa. Useimmiten ostaminen verkkokaupan kautta on turvallista. Yleensä maksat tavaran ensin, ja se lähetetään sinulle postitse.

On kuitenkin olemassa riski, että maksat tavaran, mutta sitä ei lähetetä sinulle. Harkitse, vaikuttaako verkkokauppa luotettavalta. Älä osta verkkokaupasta, jos myyjä ei kerro nimeään ja yhteystietojaan tai jos osoitteena on pelkkä postilokeron numero.

Jos ostat verkkokaupasta luottokortilla, on olemassa riski, että luottokorttisi tiedot joutuvat vääriin käsiin. Joskus käy niin, että verkkokaupasta luottokortilla ostettu tavara ei vastaa sovittua tai sitä ei toimiteta sinulle. Silloin voit kääntyä luotonantajan puoleen ja vaatia maksun palauttamista. Luotonantajia ovat esimerkiksi Visa ja MasterCard -korttien myöntäjät.

Suoramarkkinoinnin voi kieltää

Jos et halua mainospostia tai että myyjät soittavat puhelimeesi, voit kieltää suoramarkkinoinnin. Postissa voit täyttää lapun, joka kieltää mainospostin toimittamisen kotiisi, vaikka siinä olisi sinun nimesi ja osoitteesi. Voit myös teipata oveesi lapun “Ei mainoksia, kiitos”. Puhelinmyynnin voit kieltää soittamalla numeroon 0600 13404.

Yritys saa lähettää sinulle mainosviestejä sähköpostilla tai tekstiviestillä vain, jos olet etukäteen hyväksynyt mainosten vastaanottamisen. Jos et halua enää vastaanottaa sähköisiä mainoksia, lähetä siitä viesti yritykselle.

Tunnista huijausyritykset

Huijaukset näyttävät usein viesteiltä, jotka tulevat luotettavalta taholta. Älä siis anna käyttäjätunnuksia, salasanoja, tunnuslukuja tai tili- ja luottokorttitietoja puhelimen tai sähköpostin kautta kenellekkään. Pankki, poliisi, vakuutusyhtiö tai muu viranomainen ei koskaan kysy näitä tietoja puhelimitse, kirjeitse tai sähköpostilla.

Huijausviestin lähettäjän tavoitteena on huijata sinua, esimerkiksi nostaa rahaa tililtäsi.

Älä vastaa epäilyttäviin sähköpostiviesteihin. Älä avaa niitä ollenkaan, ja poista ne heti. Huijausviesteissä olevat linkit voivat johtaa sivustolle, josta tietokoneesi voi saada tartunnan haittaohjelmasta.

Ulkomailta lähetetään joskus sähköpostiviestejä, joissa pyydetään apua rahojen sijoittamiseen tai kuljettamiseen maasta toiseen. Älä vastaa niihin, ja poista ne heti koneeltasi.

Jos kuitenkin huomaat, että olet luovuttanut pankkitunnuksesi vääriin käsiin, ota heti yhteys oman pankkisi asiakaspalveluun tai pankkitunnusten sulkupalveluun.

 

Sivu julkaistu 27.1.2014