Suunnittele rahankäyttöä

Muistiinpanoja kirjoittavan naisen kädet.
Seuraa tulojasi ja menojasi.

Selvitä, mihin käytät rahaa. Kun tiedät menosi, voit miettiä, mihin todella haluat rahasi käyttää.

Osa menoista on kiinteitä eli säännöllisiä menoja. Niitä ovat esimerkiksi vuokra, sähkölasku, vakuutusmaksut tai matkaliput. Niihin voi varautua, koska ne tulevat säännöllisesti. Et kuitenkaan voi helposti vaikuttaa siihen, kuinka paljon niihin kuluu rahaa.

Osa menoista on muuttuvia menoja. Esimerkiksi ruoka, vaatteet ja harrastukset ovat menoja, joihin voit itse vaikuttaa. Voit päättää itse, kuinka kalliin takin ostat tai mitä harrastat. Kalliimpia ostoksia varten voit myös säästää etukäteen.

Arvioi tulosi ja menosi

Seuraa kuukauden verran tulojasi ja menojasi ja kirjoita ne muistiin.

1. Laske ensin tulosi.

Kirjoita muistiin kaikki tulosi, joita sinulla on kuukaudessa. Tuloja ovat esimerkiksi palkka, eläke, lapsilisä, asumistuki tai opintoraha.

Laske lopuksi kaikki tulosi yhteen.

2. Arvioi sitten menosi.

Kirjoita muistiin kuukauden ajalta kaikki kiinteät menosi kuten esimerkiksi vuokra. Osa laskuista tulee harvemmin kuin kerran kuukaudessa, esimerkiksi sähkölasku voi tulla joka kolmas kuukausi. Silloin sinun on laskettava, kuinka suuri summa on kuukaudessa.

Kirjoita seuraavaksi muistiin muuttuvat menosi. Muuttuvat menot on helpompi laskea, jos keräät laskut ja kuitit talteen kuukauden ajalta.

Laske lopuksi kaikki menosi yhteen.

Tee talousarvio

Kun olet kuukauden ajan seurannut tulojasi ja menojasi, voit tehdä talousarvion eli budjetin. Taloutesi on tasapainossa, jos menosi eivät ylitä tulojasi. Jos menosi ovat suuremmat kuin tulosi, mieti, missä voisit säästää.

 

Sivu julkaistu 27.1.2014