Pyydä apua talousvaikeuksiin

Pöydän äärellä istuva nuorempi mies ja häntä kuunteleva vanhempi nainen.
Talous- ja velkaneuvojat auttavat, jos sinulla on talousvaikeuksia.

Talousvaikeuksiin löytyy apua ja neuvontaa. Älä anna vaikeuksien kasvaa liian suuriksi, vaan pyydä ajoissa apua.

Jos harkitset velkojen hoitamista uudella lisävelalla, mieti tarkkaan, joudutko entistä hankalampaan
tilanteeseen. Jos otat liikaa lainaa ja luottoja, voit joutua tilanteeseen, jossa tulot eivät millään riitä lainojen takaisinmaksuun.

Sopimus velkojan kanssa

Jos laskun tai velan takaisin maksaminen tuntuu ylivoimaiselta, ota ensimmäisenä yhteyttä velkojaan. Voit esimerkiksi sopia, että maksat velkaasi takaisin pienemmissä erissä. Mahdollista on myös sopia lyhennysvapaista kuukausista, jolloin et lyhennä velkaasi. Korkoa sinun on kuitenkin maksettava myös
lyhennysvapaan aikana.

Talous- ja velkaneuvonta

Voit varata ajan oman kuntasi talous- ja velkaneuvojalle. Neuvonta on ilmaista. Neuvonnassa selvitetään taloustilanteesi ja pohditaan, millä tavalla voisit hoitaa laskusi ja velkasi. Neuvojat voivat myös olla mukana neuvotteluissa velkojan kanssa. Myös seurakunnat ja muutamat järjestöt tarjoavat ilmaista talousneuvontaa.

Toimeentulotuki

Jos palkka, eläke tai muu tulosi ei kerta kaikkiaan riitä elämiseen, ota yhteyttä kotipaikkakuntasi sosiaalitoimistoon. Sinulla on oikeus saada toimeentulotukea, jos et muuten pysty elämään. Sitä varten tulosi ja menosi täytyy selvittää ja arvioida, kuinka paljon tukea tarvitset. Sosiaalitoimisto voi myös rahoittaa välttämättömiä menoja, jotka tulevat yllättäen.

Talous- ja velkaneuvontaa

Kilpailu- ja kuluttajaviraston yleiskieliset sivut (www.kkv.fi)

  • tietoa raha-asioiden hoidosta
  • talous- ja velkaneuvonnan yhteystiedot

Takuu-Säätiön yleiskieliset sivut (www.takuu-saatio.fi)

  • tietoa järjestelylainojen takauksista
  • maksuton puhelinneuvonta ma–pe klo 10–14, puh. 0800 98009

Viranomaisten palveluita

Tietoa maksujen perinnästä yleiskielellä (www.maksutmyohassa.fi)

 

Sivu julkaistu 27.1.2014