Maksukortit ja maksaminen

Kortinlukija ja miehen kädessä oleva maksukortti.
Nykyisin ostokset maksetaan usein maksukortilla.

Nykyisin on tavallista maksaa ostokset maksukortilla. Maksukortteja on monenlaisia, ja niiden saamiseen liittyy ehtoja. Selvitä pankista, millainen kortti sopii sinulle ja millaisia ehtoja ja kustannuksia siihen liittyy.

Useimmat maksukortit ovat nykyisin sirukortteja. Tällaisessa kortissa on pieni tunnistesiru, joka lisää kortin käytön turvallisuutta. Sirukortit ovat kansainvälisiä kortteja, eli niillä voi maksaa myös ulkomailla. Uudet sirukortit voivat olla debit-kortteja tai credit-kortteja tai näiden yhdistelmiä.

Pankki- ja automaattikortit, jotka kelpaavat vain Suomessa, ovat lähes kokonaan poistuneet käytöstä.

Maksukortteja on monenlaisia

Debit-kortti

Debit-kortti on sirukortti, jolla voit maksaa maksuja omalta tililtäsi. Maksu veloitetaan tililtäsi viimeistään pari päivää maksamisen jälkeen. Sinun on pidettävä huolta, että tililläsi on tarpeeksi rahaa maksun maksamiseen. Muuten voit vahingossa ylittää tilisi saldon eli tilin rahamäärän.

Pankit tarjoavat myös sellaisia maksukortteja, joilla ei voi ylittää tilin saldoa. Esimerkiksi Visa Electron on tällainen kortti. Kun maksat sillä, maksulaite tarkistaa maksuhetkellä, riittääkö tilisi saldo maksun  maksamiseen. Siksi et voi vahingossa ylittää tilisi saldoa. Visa Electron -kortilla ei kuitenkaan voi maksaa kaikkialla.

Credit-kortti

Credit-kortit ovat luottokortteja tai maksuaikakortteja. Esimerkiksi Visa ja MasterCard ovat credit-kortteja. Kun maksat credit-kortilla, summaa ei veloiteta heti tililtäsi, vaan sinulle lähetetään lasku kotiin myöhemmin maksettavaksi. Kun ostat luottokortilla, sinun on maksettava luotosta korkoa. Maksuaikakortin käyttö sen sijaan on korotonta, mutta sen käyttöön saattaa liittyä muita kuluja.

Yhdistelmäkortti

Useimmiten luottokortit ovat yhdistelmäkortteja, joissa on sekä debit- että credit-kortti. Kun maksat yhdistelmäkortilla kaupassa tai automaatilla, sinun on valittava, maksatko omalta tililtäsi (debit) vai luottokortilla (credit).

Kauppojen maksukortit

Kaupat tarjoavat asiakkaille maksukortteja, joihin voi yhdistää debit- ja creditkortin. Tällaisia ovat esimerkiksi S-Pankin maksukortti ja Plussa-kortti.

Kaupan maksukortit toimivat samalla tavalla kuin muutkin maksukortit. Niiden saamiseen liittyy myös ehtoja. Kysy asiasta kaupan asiakaspalvelusta.

Useiden kauppojen korteilla voi myös nostaa käteistä rahaa oman kaupan kassalta. Kauppa saattaa kuitenkin ottaa nostosta palvelumaksun.

Debit tarkoittaa sitä, että maksu menee tililtäsi heti tai viimeistään parin päivän sisällä.

Credit tarkoittaa sitä, että maksu ei mene tililtäsi heti, vaan saat siitä kotiisi laskun. Valitse, kummalla maksat.

Ole tarkka, valitsetko creditin vai debitin. Jos valitset debitin, sinun on helpompi seurata kulujasi.

Lähimaksaminen

Lähimaksaminen käynnistyi vuonna 2013. Lähimaksaminen tarkoittaa sitä, että alle 25 euron ostoksia
voi maksaa kortilla niin, että viet vain kortin lähelle maksupäätettä. Lähimaksaminen nopeuttaa asiointia esimerkiksi kioskilla ja ravintoloissa.

Maksa turvallisesti

Kun maksat maksukortilla, ole varovainen. Kukaan ulkopuolinen ei saa nähdä tunnuslukuasi. Opettele tunnusluku ulkoa. Tunnuslukua ja maksukorttia ei saa säilyttää samassa paikassa, esimerkiksi lompakossa tai laukussa.

Jos kortti katoaa, soita heti kortin sulkupalveluun. Palvelu sulkee kortin eli poistaa sen käytöstä.

Kortin sulkupalvelun numero Suomessa: 020 333

Kortin sulkupalvelun numero ulkomailla: +358 20333

Säilytä sulkupalvelun numero sekä puhelimesi muistissa että paperille kirjoitettuna.

Käteinen raha

Voit nostaa käteistä rahaa käteisautomaateista omalta tililtäsi, jos sinulla on debit- tai creditkortti. Rahan nostaminen automaatista ei välttämättä ole ilmaista. Maksu riippuu siitä, minkä pankin maksu- tai luottokortti sinulla on. Monet pankit eivät veloita rahan nostamisesta Otto-automaatista, mutta muiden käteisautomaattien käytöstä ne veloittavat. Jotkut pankit veloittavat myös Otto-automaattien käytöstä.

Miten maksukortilla maksetaan?

Miehen käsi työntämässä maksukorttia kortinlukijaan.

1. Työnnä kortti kortinlukijaan ja seuraa ohjeita.

 

Miehen käsi valitsemassa maksutapaa kortinlukijasta.

2. Jos sinulla on yhdistelmäkortti, valitse maksutapa. Kortinlukija kysyy silloin sinulta, maksatko debit- vai credit-kortilla. Valitse, kummalla maksat.

 

Miehen käsi näppäilemässä tunnuslukua kortinlukijaan.

3. Näppäile nelinumeroinen tunnuslukusi eli PIN-koodi. Peitä toisella kädellä näppäimistöä niin, etteivät lähellä olevat ihmiset näe tunnuslukuasi. Paina lopuksi vihreää Enter- tai OK-näppäintä. Kortinlukija ilmoittaa, milloin voit ottaa kortin pois lukijasta.

Maksukortilla maksaminen

Videossa kerrotaan, miten maksukortilla maksetaan.

 

Sivu julkaistu 27.1.2014