Laskujen maksaminen

Hymyilevä mies, joka istuu kotona tietokoneen äärellä.
Verkkopankki on nykyään yleisin ja usein myös halvin tapa maksaa laskut.

Laskujen maksaminen on muuttunut viime vuosina. Suomi on siirtynyt Euroopan maiden yhteiseen SEPA-maksualueeseen. Se tarkoittaa sitä, että maksut maksetaan samalla tavalla kaikissa EU-maissa. Suomalaisten tilinumerot ovat muuttuneet kansainvälisiksi IBAN-tilinumeroiksi. Ne ovat pidempiä kuin vanhat tilinumerot ja alkavat Suomessa maatunnuksella FI. Selvitä pankista IBAN-tilinumerosi.

Maksut maksetaan yleensä verkkopankissa tai maksuautomaatilla. Pankin tiskillä maksaminen on kallista, sillä useimmat pankit veloittavat siitä palvelumaksun. Verkkopankissa tai maksuautomaatilla maksaminen tulee halvemmaksi.

Vaikka uudet maksutavat voivat aluksi tuntua hankalilta, niitä oppii käyttämään, kun harjoittelee.

Maksa laskut ajoissa

Jos laskua ei maksa ajoissa, joutuu laskuttajalle maksamaan viivästyskorkoa eli ylimääräisen summan rahaa. Laskujen unohtaminen tulee kalliiksi.

Säilytä kotona yhdessä paikassa laskut ja tiliotteet, jotka pankki lähettää. Näin löydät ne helposti, eikä niiden maksaminen unohdu.

Verkkopankki

Pankit tarjoavat monia palveluita verkkopankissa, joka toimii internetin kautta. Verkkopankissa voit esimerkiksi maksaa laskuja ja seurata tilisi tapahtumia. Usein verkkopankki on myös halvin tapa maksaa laskuja.

Verkkopankkia varten tarvitset internetyhteyden ja verkkopankkisopimuksen, jonka teet pankkisi kanssa. Samalla pankki antaa sinulle verkkopankin käyttöohjeet, tunnukset ja salasanat. Pankit veloittavat verkkopankin käytöstä jonkin verran.

Verkkopankissa voit asioida myös matkapuhelimen kautta. Silloin sinulla on oltava pankkitunnukset ja matkapuhelin, jossa on internetyhteys.

Kysy pankistasi, miten oman pankkisi verkkopankki toimii.

E-lasku

Laskuttajat ja pankit voivat tarjota verkkopankin käyttäjälle myös mahdollisuutta käyttää e-laskua eli sähköistä laskua. E-lasku tulee suoraan verkkopankkiisi, joten et saa lainkaan paperista laskua postitse. E-laskua varten on tehtävä erillinen sopimus. Samalla voit sopia pankin kanssa, lähettääkö pankki sinulle tiedon e-laskun saapumisesta.

Lasku voi tulla sinulle myös sähköpostin kautta.

Muita tapoja maksaa lasku

Maksuautomaatti

Laskun voi maksaa automaateilla, joita on pankeissa ja kaupoissa. Helpointa on maksaa laskuja, joiden alareunassa on viivakoodi. Viivakoodi sisältää kaikki laskun tiedot, joten sinun ei tarvitse kirjoittaa niitä itse. Jos laskussa ei ole viivakoodia, näppäile laskun tiedot automaatilla. Laskun maksaminen automaatilla maksaa jonkin verran.

Jos käytät maksuautomaattia pankissa, voit pyytää pankin henkilökunnalta ohjeita maksuautomaatin käyttöön.

Suoramaksu

Suoramaksu korvaa entisen suoraveloituksen, joka päättyi tammikuussa 2014. Suoramaksu on tarkoitettu asiakkaille, joilla ei ole verkkopankkia käytössään. Suoramaksu vastaa nykyistä suoraveloitusta. Saat laskuttajalta tiedot laskusta postitse, ja pankki maksaa suoramaksun tililtäsi automaattisesti eräpäivänä.

Maksupalvelu

Joissakin pankeissa voit sopia laskujen maksamisesta maksupalvelun kautta. Maksupalvelu tarkoittaa, että viet tai lähetät laskun pankkiin, ja pankki maksaa sen tililtäsi. Pankki veloittaa palvelusta.

Maksu pankin tiskillä

Kallein tapa maksaa laskuja on mennä pankin palvelutiskille. Hinta vaihtelee eri pankeissa. Palvelun hinta on jopa kuusi euroa laskua kohden.

 

Sivu julkaistu 27.1.2014