Lainat ja luotot

Rivissä olevia autoja.
Joskus voit tarvita lainaa suureen ostokseen, kuten autoon.

Joskus voit tarvita lainaa, esimerkiksi jos ostat asunnon tai auton. Jos otat lainaa, laske tarkasti, että pystyt maksamaan lainan ja sen korot takaisin. Jos lainan korko on suuri, lainan ottaminen tulee kalliiksi.

Pankkilaina

Pyydä lainatarjouksia useammasta pankista ja vertaile lainojen korkoja ja maksuehtoja.

Suurta summaa lainaa et voi saada ilman vakuutta. Vakuutena voi olla esimerkiksi asunto tai toisen henkilön takaus. Myös valtio voi taata osan asuntolainastasi. Jos lainanottaja ei pysty maksamaan lainaa takaisin, pankki saa vakuuden tai takaaja joutuu maksamaan velan. Siksi takaajaksi ryhtymistä on aina harkittava tarkkaan.

Pankkilainaa maksetaan takaisin maksuerissä esimerkiksi kerran kuukaudessa tai harvemmin. Lainan lisäksi maksetaan myös korkoa, joka sisältyy lainan maksuerään.

Kuluttajaluotto

Kauppa voi tarjota sinulle luottoa, jos ostat jotakin kallista. Silloin et maksa laskua kerralla vaan vähitellen pienemmissä erissä. Tarkista, mikä on kuluttajaluoton korko ja muut mahdolliset kustannukset. Kuluttajaluotto voi tulla kalliiksi, jos korko on suuri. Myös pankista voi saada kuluttajaluottoa.

Pikaluotot

Monet rahoittajat tarjoavat pikaluottoja. Pikaluottoja saa helposti ja nopeasti, mutta ne ovat kalliita, koska niiden korot ja muut lisäkulut ovat suuria. Korko on huomattavasti suurempi kuin esimerkiksi pankkilainassa.

 

Sivu julkaistu 27.1.2014