Rahankäyttö
Jos et maksa laskua tai velkaa

Lasku tai velka on aina maksettava. Mitä myöhemmin eräpäivän jälkeen laskun tai velan maksaa, sitä kalliimmaksi se tulee. Tämä johtuu siitä, että laskulle kertyy viivästyskorkoa ja perintäkuluja koko ajan.
Jos sinulla on vaikeuksia maksaa laskua tai velkaa, ota heti yhteys velkojaan ja kerro tilanteestasi.
Velan periminen
Jos et maksa laskua tai velkaa eräpäivään mennessä, velkoja lähettää sinulle ensin muistutuskirjeen. Jos et senkään jälkeen maksa velkaa, velkoja voi siirtää velan perimisen perintätoimistolle.
Velkojan tai perintätoimiston kanssa voit neuvotella uuden maksuaikataulun. Laskun lisäksi joudut maksamaan perintäkulut ja viivästyskoron.
Velka voi mennä ulosottoon
Jos et maksa laskuasi, velkoja voi viedä asian lopulta käräjäoikeuteen. Tällöin käräjäoikeus voi antaa tuomion, jolla velkoja voi viedä velan ulosottoon. Silloin velan perijä saa rahat ulosoton kautta suoraan tuloistasi. Se tarkoittaa, että palkastasi otetaan osa pois velan maksua varten.
Myös omaisuutta voidaan ulosmitata. Sen sijaan sosiaaliavustuksia ja -tukia ei voida ulosmitata.
Nopeammin perittävät maksut
Jotkut maksut menevät nopeammin perintään kuin muut maksut. Tällaisia ovat valtion ja kuntien maksut kuten sakot, rikemaksut, verot, päivähoitomaksut, terveydenhoitomaksut ja liikennevakuutukset. Niitä voidaan ulosmitata ilman oikeuden päätöstä.
Luottotiedot
Jos et huolehdi laskuistasi tai veloistasi, voit saada merkinnän maksuhäiriöistä luottotietorekisteriin. Jos rekisterissä on maksuhäiriömerkintä, on vaikea saada uutta pankkilainaa tai luottokorttia. Myös puhelimen tai internetyhteyden hankkiminen voi olla vaikeaa. Luottotiedot voidaan myös tarkistaa, kun hakee uutta työpaikkaa tai haluaa vuokrata asunnon. Merkintä säilyy rekisterissä 2–4 vuotta.
Sivu julkaistu 27.1.2014