Leikkipuistot, esiopetus ja harrastustoiminta

Monessa kunnassa on leikkipuistoja. Leikkipuistoon saa mennä lapsen kanssa eikä sinne tarvitse ilmoittautua. Leikkipuistot ovat ilmaisia. Joissakin puistoissa henkilökunta järjestää lapsille ohjelmaa. Alle 4-vuotiaat lapset tarvitsevat oman hoitajan mukaan.

Joissain puistoissa on puistotätejä, jotka voivat hoitaa lasta tietyn ajan. Silloin puistosta täytyy maksaa ja sinne täytyy ilmoittautua etukäteen.

Avoimet päiväkodit

Joissain kunnissa on avoimia päiväkoteja. Avoimet päiväkodit on tarkoitettu lapsille, jotka ovat vanhempien kanssa kotona. Sinne äiti tai isä voi mennä lapsen kanssa ilmaiseksi. Avoimista päiväkodeista saa tukea lapsen hoidossa ja voi tavata muita aikuisia.

Esiopetus ennen koulun aloittamista

Esiopetusta järjestetään kaikille 6-vuotiaille ennen koulun alkua. Esiopetuksessa harjoitellaan niitä asioita, joita lapset tarvitsevat koulussa. Näin koulun aloittaminen on helpompaa.

Opetus on ilmaista. Esiopetus on yleensä puolipäiväistä (neljä tuntia päivässä). Se kestää vuoden ajan. Esiopetukseen ei ole pakko osallistua, mutta lapselle on siitä suurta hyötyä.

Lisätietoja esiopetuksesta voi kysyä lähimmästä päiväkodista tai koulusta. Esiopetus järjestetään yleensä päiväkodissa tai koulussa.

Nuorten harrastustoiminta

Nuoret voivat olla mukana monenlaisissa harrastuksissa. Nuorten harrastuksia järjestävät erilaiset nuorisojärjestöt, urheiluseurat, kansalaisjärjestöt, koulut ja kaupalliset yritykset.

Monissa kunnissa on myös nuorisotaloja tai muita nuorten tiloja. Nuorisotalossa voi harrastaa esimerkiksi taidetta, liikuntaa, tietokoneita tai moottoreita. Samalla nuori tutustuu muihin nuoriin ja oppii suomen kieltä.

Lisätietoa nuorten harrastuksista saa kunnan nuorisotoimistosta, lehdistä ja toiminnan järjestäjiltä.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.