Yleisimpiä tulipalon aiheuttajia

Tulipalo alkaa usein keittiöstä

Tulipalon vaara on suuri erityisesti keittiössä. Liesi tai uuni voi unohtua kuumenemaan. Silloin liedellä oleva ruoka voi syttyä palamaan. Vaaraa voi vähentää hankkimalla lieteen turvalaitteen, joka katkaisee päälle unohtuneen virran.

Erityisen tarkkana pitää olla myös kuuman leivänpaahtimen, grillin tai silitysraudan kanssa. Niitä pitää vahtia koko ajan, kun ne ovat päällä.

Paloturvallisuutta voi parantaa pitämällä sähkölaitteet puhtaina. Imuroi pöly pois jääkaapin ja pakastimen koneiston pinnalta. Pidä liesituuletin puhtaana.

Rasvapalo

Kuuma ruokaöljy tai rasva voi syttyä yllättäen palamaan kattilassa, jos se kuumenee liikaa. Laita silloin kansi rauhallisesti kattilan päälle. Varo, että omat vaatteesi eivät syty palamaan. Tuli sammuu kattilassa, kun sinne ei pääse ilmaa.

Katkaise virta liedestä. Jätä kansi paikoilleen, kunnes kattila on jäähtynyt.

Voit tukahduttaa tulen myös sammutuspeitteellä tai paksulla matolla.

Älä yritä sammuttaa palavaa rasvaa vedellä! Rasva leimahtaa silloin korkeisiin liekkeihin.

Huolehdi palavasta kynttilästä

Ole varovainen, jos poltat kynttilöitä. Tulipaloja syttyy eniten joulun aikaan palavista kynttilöistä.

Laita kynttilä tukevaan kynttilänjalkaan. Sen tulee olla ainetta, joka ei syty palamaan, kuten lasia tai metallia.

Palavasta aineesta tehdyt kynttilän koristeet ovat vaarallisia.

Kynttilän yläpuolella tai vieressä ei saa olla mitään syttyvää, kuten verhoja tai hyllyä.

Älä jätä kynttilää palamaan yksin. Jos sytytät kynttilän, muista myös sammuttaa se.

Tupakointi

Tupakkaa ei saa koskaan polttaa sängyllä tai sohvalla.

Jos tupakoitsija torkahtaa, tupakka sytyttää helposti lakanan, patjan tai sohvanpäällisen.

Jos tupakoit, tupakoi mieluummin ulkona. Hanki tuhkakuppi, joka on tehty palamattomasta aineesta.

Säilytä tulitikut sellaisessa paikassa, että lapset eivät saa niitä käsiinsä.

Kotiin voi hankkia paloturvalliset lakanat, vuodevaatteet ja verhot. Ne eivät syty helposti palamaan.

Kodin sähkölaitteet

Rikkinäiset sähkölaitteet voivat sytyttää tulipalon. Ne on vietävä korjattavaksi, jos ne eivät toimi kunnolla. Rikkinäinen sähköjohto on vaihdettava. Sitä ei saa paikata teipillä.

Käytä pesukonetta vain silloin, kun olet itse koko ajan kotona.

Kiinnitä valaisimet hyvin kattoon tai seinään ja käytä tukevia jalkalamppuja. Kuuma lamppu voi sytyttää verhon, huonekalun tai vuodevaatteet, jos se osuu niihin.

Valaisimeen ei saa laittaa teholtaan suurempaa lamppua kuin siihen on tarkoitettu. Korkein teho ilmoitetaan lampussa tai sen pakkauksessa.

Televisio

Television ympärillä pitää olla tyhjää tilaa. Näin ilma kiertää eikä televisio kuumene liikaa.

Jos sammutat television kaukosäätimellä, televisioon jää edelleen virta päälle. Virran voi katkaista kokonaan television virtakytkimestä. Virta on syytä katkaista kokonaan pois yöksi ja kun lähdet matkalle.

Imuroi pöly pois television tuuletusaukkojen päältä ja ympäriltä.

Jos sähkölaite syttyy palamaan

Toimi nopeasti. Katkaise ensin virta eli vedä sähköjohto irti pistorasiasta tai katkaise virta asunnon pääkytkimestä.

Pienen palonalun voit yrittää sammuttaa itse. Laita sammutuspeite tai paksu matto tiiviisti palavan laitteen päälle.

Jos et voi sammuttaa tulipaloa, mene turvalliseen paikkaan ja hälytä apua.

Pyykin kuivattaminen

Pyykkiä ei saa koskaan panna kuivumaan saunankiukaan päälle tai viereen. Saunomisen jälkeen kiukaan lähellä on niin kuuma, että muovinen pyykkinaru venyy tai muoviset pyykkipojat ja ripustimet sulavat. Tällöin pyykit voivat pudota kiukaalle ja syttyä palamaan.

Pyykkejä ei saa panna kuivumaan myöskään sähköpattereiden tai sähkölämmittimien päälle.

Saunassa ja peseytymistiloissa voi käyttää ainoastaan sellaisia sähkölaitteita, jotka on tehty kosteita tiloja varten.

Sähkölämmittimen ympärillä täytyy olla tyhjää tilaa.