Toimi oikein tulipalossa

Mieti valmiiksi, kuinka pääset nopeasti ulos, jos kotonasi syttyy tulipalo.

Et voi ehkä käyttää samaa ovea kuin tavallisesti. Mieti, mistä muista ovista pääset turvaan. Mieti, pääsetkö hätätilanteessa ulos ikkunasta.

On hyvä sopia etukäteen paikka, johon kaikki asunnossa asuvat kokoontuvat ulos päästyään. Siellä voidaan tarkistaa, ovatko kaikki päässeet turvallisesti ulos.

Tee näin, jos tulipalo syttyy omassa kodissasi

Jos kotona syttyy tulipalo, lähde pois huoneesta. Sulje lähtiessäsi ovi, jos saat sen tehtyä helposti. Varoita muita.

Mene turvalliseen paikkaan ulos tai vaikkapa naapuritaloon. Soita palokunta numerosta 112.

Mene kerrostalossa ulos portaita pitkin. Älä käytä hissiä, se voi pysähtyä kerrosten väliin.

Älä mene piiloon palavassa asunnossa. Älä jää keräämään tavaroita. Älä jää soittamaan hätäpuhelua palavasta asunnosta.

Tee näin, jos tulipalo syttyy kerrostalossa

Jos naapurissa on tulipalo ja rappukäytävä on täynnä savua, pysy kotona ja pidä ovi kiinni. Älä milloinkaan mene savuun! Olet paremmassa turvassa omassa asunnossasi, sillä tulipalo ei leviä asunnosta toiseen.

Jos kotiisi tulee savua, avaa ikkuna tai mene parvekkeelle. Soita hätänumeroon 112 tai huuda ikkunasta tai parvekkeelta, että palomiehet huomaavat sinut.

Älä hyppää korkealta. Palokunta tulee pelastamaan sinut.

Turvakilvet

Monissa taloissa on vihreitä turvakilpiä. Ne näyttävät tien ulos. Pääset ulos nopeinta tietä, kun seuraat vihreitä nuolia.

Punaiset turvakilvet osoittavat, missä on lähin sammutin.

Uusimmat turvakilvet näkyvät myös pimeässä.

Tehkää yhdessä pelastautumissuunnitelma

Kaikkien asukkaiden tulisi osata toimia oikein, jos tulee tulipalo. Tehkää siksi kotiin yhdessä pelastautumissuunnitelma.

Kävelkää läpi kaikki reitit, joita pitkin pääsee hätätilanteessa ulos. Miettikää turvallinen paikka, jonne kokoonnutte pelastautumisen jälkeen ja käykää siellä.

Pelastautumissuunnitelman voi tehdä myös paperille. Kodin pohjapiirustukseen merkitään reitit, joita pitkin pääsee turvaan tulipalossa. Suunnitelmaan kirjataan myös ulkona oleva kokoontumispaikka. Lisäksi siihen merkitään, missä sammutusvälineet ovat.

Suunnitelma käydään yhdessä läpi, ja pelastautumista on syytä myös harjoitella.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.