Palovaroitin on pakollinen

Palovaroitin katossa.

 

Tulipaloja syttyy tuhansissa kodeissa joka vuosi. Niissä kuolee vuosittain noin 100 suomalaista, ja ne aiheuttavat kalliita vahinkoja. Yleisimpiä tulipalon syitä ovat tupakointi sängyssä tai sohvalla, viallinen sähkölaite, kynttilöiden huolimaton käyttö ja kattilan unohtaminen liedelle.

Lain mukaan jokaisessa asunnossa on oltava palovaroitin. Asukkaiden on itse hankittava se. Palovaroittimia myydään esimerkiksi tavarataloissa, rautakaupoissa ja sähköliikkeissä.

Tulipalo voi syttyä yöllä, kun nukut. Palovaroitin päästää kovan hälytysäänen, jos asuntoon tulee savua. Silloin heräät ja ehdit pelastautua.

Kiinnitä palovaroitin eteisen, olohuoneen tai makuuhuoneen katon keskiosaan. Jos asunnossa on kaksi tai kolme kerrosta, täytyy joka kerroksessa olla palovaroitin.

Sen sijaan keittiöön ei suositella palovaroitinta, sillä käry ja höyry aiheuttavat herkästi turhia hälytyksiä.

Palovaroitin toimii paristoilla. Tavallinen paristo kestää noin vuoden, joten se pitää vaihtaa kerran vuodessa. Ota tavaksi vaihtaa paristo aina samana päivänä, esimerkiksi nimipäivänäsi.

Kokeile kerran kuussa, onko palovaroitin kunnossa. Paina varoittimen testinapista. Jos hälytysääni kuuluu, varoitin on kunnossa.

Saatavilla on myös palovaroittimia, joissa patteri kestää noin 10 vuotta.

Tarkasta oman kotisi paloturvallisuus

Tarkista seuraavasta listasta, ovatko asiat kunnossa. Korjaa puutteet, jos niitä on.

  • Palovaroitin on kiinnitetty kattoon.
  • Palovaroittimen paristo on kunnossa ja varoitin toimii.
  • Kotona on jokin sammutusväline, esimerkiksi sammutuspeite.
  • Muistat sammuttaa virran liedestä ruuanlaiton jälkeen.
  • Jos tupakoit, teet sen ulkona.
  • Poltat kynttilöitä turvallisesti etkä jätä niitä yksin palamaan.
  • Sähköjohdot ja sähkölaitteet ovat ehjiä.
  • Television ympärillä on tyhjää tilaa.
  • Kodinkoneiden päältä on siivottu pöly pois.
  • Valaisimet ovat tukevia tai kiinnitetty niin, että ne eivät putoa.
  • Kuivatat pyykit turvallisessa paikassa.
  • Tiedät, mitä kautta pelastaudut ulos, jos tulee tulipalo.
  • Hätänumero 112 on näkyvillä puhelimen lähellä.

Hätätilanteessa soita 112!

Teksti tarkistettu 2.12.2013.