Paloturvallisuus kerrostalossa

Palovaroitin katossa.

Kerrostalossa palovaroitin kannattaa hankkia myös yhteisiin tiloihin, porraskäytäviin, vintille ja kellariin.

Porraskäytävään ei saa jättää mitään tavaraa. Joku voi sytyttää tahallaan tavarat palamaan. Jos tulipalo syttyy, esimerkiksi lastenvaunuista lähtevä savu täyttää nopeasti koko porraskäytävän, eivätkä asukkaat pääse ulos asunnoistaan.

Kaikki ulos johtavat ovet on saatava auki ilman avainta. Siisteys lisää paloturvallisuutta. Vintillä ja kellarissa ei kannata säilyttää turhaa tavaraa. Muista lukita vintin ja kellarin ovet.

Ulkotulia ei saa polttaa parvekkeella. Ulkotuli voi sytyttää muovisen parvekepöydän tai tuulenpuuska voi heittää ulkotuliastian väärään paikkaan.

Kerrostalon parvekkeella ei saa käyttää myöskään grilliä.

Hanki kotiin sammutusvälineitä

Jos huomaat tulipalon alun, voit yrittää sammuttaa sen itse. Sitä varten kotona olisi hyvä olla sammutuspeite tai käsisammutin. Tulipalon voi sammuttaa myös vedellä tai tukahduttaa paksulla matolla.

Säilytä sammutuspeitettä ja käsisammutinta sellaisessa paikassa, että saat ne nopeasti käyttöön.

Jos tulipalo ei sammu heti, mene nopeasti itse turvaan ja hälytä apua. Tulipalo leviää syttymisen jälkeen todella nopeasti.

Sammutuspeite

Sammutuspeitteellä voidaan tukahduttaa alkava tulipalo. Sammutuspeite sopii erityisesti sähkölaitteiden ja rasvapalojen sammutukseen. Hyvä paikka sammutuspeitteelle on keittiö.

Kun tarvitset sammutuspeitettä, nykäise peite suojapussista. Avaa peite nopeasti ja tartu sen kulmista kiinni. Peitä palava kohde sammutuspeitteellä. Varo, että liekit eivät sytytä omia vaatteitasi.

Pidä peitettä tiiviisti palavan kohteen päällä niin kauan, että liekit ovat varmasti sammuneet. Samaa peitettä voi käyttää useita kertoja.

Käsisammutin

Käsisammuttimella sammutetaan pieni tulipalo. Käsisammuttimessa on jauhetta, joka sammuttaa palon.

Sammutin pitää täyttää jokaisen käyttökerran jälkeen. Sen toimivuus on tarkastettava kerran vuodessa.

Harjoittele käsisammuttimen ja sammutuspeitteen käyttöä.

Teksti tarkistettu 2.12.2013.